منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی

عوارض مت فورمین

مت فورمین:

مت فورمین دارویی است که برای کنترل قند در افراد دیابتی استفاده میشود و در درمان بیماران نابارور نیز درکنار سایر داروها کاربرد زیادی دارد. بدلیل اینکه مقاومت به انسولین در اختلال تخمک گذاری همراه با PCO نقش دارد ، به نظر می رسد مت فورمین اثرات مثبتی در تنظیم هورمونها و افزایش حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به اختلالات هورمونی تخمدان دارد. مت فورمین به تنهایی جهت بهبود وضعیت تخمک گذاری ، تنظیم سیکل قاعدگی و کمک به کاهش وزن در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان و افزایش وزن نیز استفاده میگردد.

عوارض جانبی مت فورمین:

شایعترین عارضه جانبی مت فورمین ، عوارض گوارشی شامل تهوع و استفراغ ، اسهال ، نفخ شکم و افزایش دفع گاز شکمی است. برخی خانمها با مصرف مت فورمین، احساسی شبیه به گرسنگی یا ضعف رفتن معده ، یا افت قند خون و یا افت فشارخون را تجربه میکنند ولی این دارو باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی نمی شود. عارضه گوارشی مت فورمین شایعترین علت عدم مصرف این داروست اما در صورتی که طبق نحوه مصرف توضیح داده شده ، استفاده شود عارضه گوارشی آن کم خواهد بود. قرص مت فورمین با برندهای متنوعی مانند گلوکوفاژ و...دربازار دارویی موجود می باشد. ممکن است با محصول یک شرکت ، عوارض کمتر و با دیگری عارضه بیشتری را تجربه کنید.در صورتی که مت فورمین را طبق دستور متخصص زنان و نازایی مصرف کنید با عوارض کمتری روبرو خواهید بود.

نحوه مصرف مت فورمین:

مت فورمین در دوزهای 500 ، 750 و 1000 میلی گرمی در برندهای مختلف وجود دارد.مت فورمین بدلیل ایجاد ناراحتی گوارشی باید بعد ازغذا مصرف شود.نحوه مصرف به این صورت است که دوز روزانه باید بعد از صرف ناهار و شام مصرف شود.برای اینکه ناراحتی گوارشی به حداقل برسد، میتوان به این نحو با دوز کم شروع کرده و دوز آن را بتدریج اضافه کنید. بعد از2-1 هفته سیستم گوارش به آن عادت کرده و این عارضه برطرف میشود.

هفته اول : روزانه یک عدد مت فورمین 500 میلی گرمی بعد از ناهار

هفته دوم : یک عدد بعد ازناهار و یک عدد پس از شام

هفته سوم : دو عدد مت فورمین بعد از ناهار و یک عد بعد از شام

هفته چهارم : دوعدد پس از ناهار و دوعدد بعد از شام

سپس با همین دوز ادامه دهید. در صورتی که مصرف یک عدد هم برایتان غیر قابل تحمل است میتوانید با نصف قرص شروع کرده و بتدریج اضافه کنید. درمواردی که قرص مت فورمین اهسته رهش برای شما تجویز شده است، ازنصف کردن قرص خودداری کنید و قرص را بطور کامل ببلعید . توجه داشته باشید که حداقل دوز روزانه 1000 میلی گرم می باشد و کمتر ازآن اثر درمانی در PCO ندارد.

هشدار:

مت فورمین در موارد اختلال کلیوی وکبدی منع مصرف دارد. بنابراین در صورت سابقه مشکلات کلیوی، کبدی، تنفسی و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورتی که قرار است طی دو روز آینده ، تحت عکسبرداری همراه با تزریق مواد حاجب قرار گیرید ، بایستی بطور موقت مت فورمین را قطع کنید.مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.

دکتر منصوره پژمان منش بهترین فوق تخصص ناباروری لاپاراسکوپی و آی وی اف در اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین