منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمی

موانع شیردهی

ممنوعیت شیردهی:

همه جا و در همه موارد به مادران توصبه به شیردهی فعال نوزاد میشود.اما مواردی هست که بنا به توصیه متخصص زنان و زایمان ممنوعیت شیردهی وجود دارد . یکی از این موارد ، زمانی است که مادر مبتلا به عفونت های منتقل شونده از راه تماس و یا از طریق شیر می باشد.در این موارد گاهی میتوانید از شیر پمپ شده برای تغذیه نوزاد استفاده کنید.

ضایعات فعال تب خال روی سینه

در مواردی که مادر مبتلا به ضایعات فعال تب خال باشد نمیتواند به نوزاد خود شیردهی داشته باشد.البته مادر فقط از سینه ای که ضایعات فعال دارد نمیتواند شیردهی داشته باشد ولی از سینه دیگر امکان پذیر است. از طرفی مادر باید بهداشت را کامل رعایت کند ،سینه مبتلا را بپوشاند تا به هیچ وجه امکان تماس با دست و صورت نوزاد وجود نداشته باشد.شیر پمپ شده منعی جهت تغذیه نوزاد ندارد.

ابتلا به ویروس HIV

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده که مادران مبتلا به ایدز و ویروس HIV ، شیردهی نداشته باشند به شرط اینکه منبع جایگزین قابل دسترس و راحت دیگری جهت تغذیه نوزاد وجود داشته باشد.

شیمی درمانی / پرتو درمانی

مادرانی که تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند بدلیل تاثیر این مواد و انتقال از طریق شیر، نباید شیردهی داشته باشند.

سل فعال درمان نشده

مادرانی که مبتلا به سل فعال هستند و درمان خود را شروع کرده اند دو هفته پس از شروع درمان میتوانند نوزاد خود را از پستان شیر دهند.چون میکروب سل از راه تنفسی منتقل میشود بنابراین منعی جهت تغذیه نوزاد با شیر پمپ شده قبل از شروع درمان وجود ندارد.داروهای ضد سل برای شیردهی ضرری ندارند.

بیماری گالاکتوزمی نوزاد

بیماری گالاکتوزومی بیماری نادری است که بدن نوزاد آنزیم لازم جهت تجزیه و متابولیسم شیر را ندارد. بیماری گالاکتوزومی منع مطلق شیردهی است چون عوارضی مانند اختلال کبدی و کاتاراکت نوزاد و....را باعث میشود.شیردهی در این نوزادان خطرناک است.

تب مالت درمان نشده

ابتلا به آبله مرغان

مادرانی که از پنج روز قبل تا دو روز بعد از زایمان به ویروس ابله مرغان مبتلا شوند باید از نوزاد خود جدا شده و شیردهی از پستان نداشته باشند اما شیرپمپ شده مانعی برای تغذیه نوزاد ندارد.

هپاتیت

در تحقیقات نشان داده شده است که تغذیه با شیر مادرمبتلا به ویروس هپاتیت B پس از ايمونوپروفيلاکسي مناسب سازگار است. انتقال HCV توسط تغذیه با شیر مادر به صورت نظری امکان پذیر است اما مستند نشده است.

مصرف مواد مخدر

مادرانی که مواد افیونی مصرف میکنند ویا تحت درمان نظارتی با متادون هستند به شرط اینکه ازمایشات غربالگری انها از نظر مواد روان گردان و ایدز منفی باشد میتوانند شیردهی داشته باشند.مواد روان گردان ، کوکائین و حشیش منع شیردهی دارد.
مصرف سیگار گرچه منعی جهت شیردهی نیست ولی ممکن است باعث الرژی تنفسی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شود.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان اصفهان ، فوق تخصص نازایی و آی وی اف

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین