منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای رحم / درمان قطعی پولیپ رحم

درمان قطعی پولیپ رحم

اثرات پولیپ بر ناباروری:

پولیپ رحم یکی ازشایعترین توده های خوش خیم رحم است که می تواند داخل حفره رحم و یا دهانه رحم باشد.میزان بروز پولیپ های بدون علامت اندومتر در زنان مبتلا به ناباروری حدود 8-6 درصد گزارش شده است اما ممکن است به 32 درصد نیز برسد.مکانیسم تداخل پولیپ با باروری هنوز به طور کامل مشخص نیست اما ممکن است مربوط به کاهش قدرت پذیرش رحم برای لانه گزینی جنین باشد.البته خود پولیپ به تنهایی عامل ناباروری نیست اما تحقیقات متعدد نشان داده که برداشتن آن درافراد نابارور قبل از شروع درمان های کمک باروری باعث بهبود نتیجه و افزایش احتمال بارداری بعد از IUI و IVF میشود.بنابراین متخصص نازایی قبل از اقدام به درمان های کمک باروری معمولا اقدام به برداشتن پولیپ میکند.

آیا پولیپ باعث سقط میشود؟

خانمهایی که با وجود پولیپ رحم ، باردار میشوند بسیار نگران سقط و .... هستند. خوشبختانه پولیپ باعث افزایش سقط در افراد باردارنشده و بر نتیجه بارداری اثر منفی ندارد ولی خانمهایی که دچار سقط مکرر هستند و به متخصص نازایی و سقط مراجعه میکنند از نظر ضایعات حفره رحم تحت بررسی قرار میگیرند.در صورتی که در اقدامات تشخیصی مانند عکس رنگی رحم ، هیدروسونوگرافی و یا سونوگرافی واژینال ، پولیپ رحم کشف شود حتما بایستی قبل از اقدام به بارداری مجدد پولیپ برداشته شود که ترجیحا با هیستروسکوپی انجام میشود.

آیا برداشتن پولیپ رحم همیشه ضرورت دارد ؟

پولیپهای علامت دار در هر سنی و با هر سایزی باید برداشته شوند .اما پولیپ های بدون علامت فقط در صورتی خارج میشوند که:

بهترین درمان پولیپ رحم :

پولیپ های رحم ممکن است خودبخود پسرفت کنند اما مشخص نیست در چه افرادی و با چه میزانی این پسرفت اتفاق می افتد. احتمال از بین رفتن پولیپ های کوچک بیشتر است در حالیکه پولیپ های بزرگتر بیشتر خونریزی غیر طبیعی ایجاد میکنند. اگرچه بعضی پولیپ ها خودبخود پسرفت میکنند اما احتمال بدخیم شدن آنها را هم باید در نظر گرفت.

1- درمان دارویی پولیپ :

پولیپ معمولا با دارو بهبود پیدا نمی کند. البته برخی داروهای هورمونی که به دلایل دیگری تجویز میشوند ممکن است باعث از بین رفتن و یا کوچک شدن موقتی پولیپ شوند ولی پس از قطع دارو مجدد عود میکنند.

2- درمان جراحی پولیپ:

درمان قطعی پولیپ رحم ، برداشتن ان است . اگر پولیپ بصورت کامل خارج شود احتمال عود آن کمتر است.در موارد نادر ممکن است پولیپ پس از خارج شدن عود کند. در این موارد ودر مصرف کنندگان تاموکسی فن ( که در معرض خطر بدخیمی هستند ) ، علاوه بر تحت نظر بودن ، درمان و اقدام مناسب توسط پزشک انجام میشود.

بهترین جراح پولیپ رحم در اصفهان :

پولیپ های دهانه رحم معمولا بطور سرپایی قابل برداشتن هستند.اما برای پولیپ های اندومتر ( داخل حفره رحم ) یکی از روشهای برداشتن پولیپ بوسیله کورتاژ اندومتر و بصورت غیر هدفمند هست. در این روش ممکن است بخشی از پولیپ به دلیل در دسترس نبودن ، باقی مانده و علایم بیمار عود کند.بهترین و دقیق ترین و روش استاندارد جهت برداشتن پولیپ داخل حفره رحم ، استفاده از هیستروسکوپی است که تعیین محل دقیق پولیپ زیر دید مستقیم را فراهم میکند.استفاده از هیستروسکوپی در برداشتن پولیپ رحم باعث میشود حتی کوچکترین پولیپ ها هم از دید جراح مخفی نماند. در صورتی که دچار خونریزی زیاد یا لکه بینی هستید و یا با مشکل نازایی و سقط مکرر مواجه هستید می توانید به یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص نازایی و هیستروسکوپی دراصفهان مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش ، متخصص و جراح زنان ، فوق تخصص نازایی و سقط مکرر ، از بهترین پزشکان جراح هیستروسکوپی دراصفهان می باشند.
شماره های تماس :
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زینب بیات [ 1402-12-12 ]
سلام وقتتون به خیر من پولیپ دارم دکتر به من استروژن داده آیا خوب میشوم یا باید جراحی شود

سعیده [ 1402-11-16 ]
من سه سال قبل به دلیل داشتن پلیپ رحم، کورتاژ کردم، اصلا ترس نداره وخونریزیه شدیدی که داشتم کاملا برطرف شده والان دوباره پلیپ دارم، باید بازم کورتاژ کنم؟

عادله صادقی [ 1401-12-28 ]
سلام وقتتون بخیر من صادقی هستم با ۴۱ سال سن. با سونو یی که انجام دادم دارای پولیپ حدود ۲۲ میلی متر . آیا با دارو رفع می شود یا باید جراحی کنم.

عادله صادقی [ 1401-12-28 ]
سلام وقتتون بخیر من صادقی هستم با ۴۱ سال سن. با سونو یی که انجام دادم دارای پولیپ حدود ۲۲ میلی متر . آیا با دارو رفع می شود یا باید جراحی کنم.

صفیه غلامی [ 1401-07-16 ]
سلام خانم دکتر من پولیپ رحم دارم سن ۴۲ خونریزی شدید دارم چکار کنم با عمل رفع میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

الهام نامداری [ 1399-10-19 ]
سلام خسته نباشید من ۳۱ سالمه و پولیپ رحم دارم به نظر شما عمل کورتاژ انجام بدم یا با عمل هیستروسکوپی ؟؟؟

افشاری [ 1399-08-23 ]
سلام خانم خسته نباشید من دوتار کورتاژ کردم یک بارم با لیزر برداشتم الان دوباره درد دارم پریدیمم نامنظمه چیکار باید کرد ؟؟

مریم حسینی مقدم [ 1399-06-24 ]
سلام من دو بار سونو واژینال انجام دادم يه پولیپ داخل رحم به سایز 6در 3میلیمی نشان داده شده خیلیییییییییییییی میترسم لطفا کمکم کنید نمیخام جراحی کنم

مریم حسینی مقدم [ 1399-06-24 ]
سلام من دو بار سونو واژینال انجام دادم يه پولیپ داخل رحم به سایز 6در 3میلیمی نشان داده شده خیلیییییییییییییی میترسم لطفا کمکم کنید نمیخام جراحی کنم

حسینی [ 1399-04-19 ]
خانوم دکتر عزیزم. حسینی هستم . دوماه پیش به خاطر لکه بینی برام هیستروسکوپی کردین و پولیپ را برداشتین. مشکلم کامل حل شد. خدا خیرتون بده.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

درد لگن در خانمهادرد لگن در خانمها

درد لگن ممکن است دوره ای و سیکلیک بوده ( یعنی ارتباط منظمی بین سیکل قاعدگی و درد وجود داشته باشد ) و یا همیشگی و غیر مرتبط با پریود باشد.در بسیاری ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین