منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / مکمل های ضروری دوران بارداری

مکمل های ضروری دوران بارداری

کمبود ویتامین در بارداری :

ویتامین ها و مواد معدنی ، موادی هستند که در دوران بارداری ، بدن مادر باردار به میزان کم به انها نیاز دارد اما همین مقدار کم برای رشد و نمو جنین و عملکرد طبیعی و نیز برای اینکه دوران بارداری به سلامت طی شود ، مهم هستند. کمبود این ویتامین ها در زنان و بویژه در دوران بارداری ، بدلیل نیاز مادر و جنین ، و با توجه به اینکه تأمین ویتامین ها بطور کامل و صرفا از طریق تغذیه امکان پذیر نیست ، نسبتا شایع می باشد . کمبود ویتامین ها با عوارضی همراه هستند که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

مکمل های ضروری دوران بارداری :

ویتامین ها یا محلول در آب هستند یا محلول در چربی . بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری دوران بارداری که در اغلب بارداری‌ها تنها با دریافت رژیم غذایی تامین نمی‌شوند عبارتند از:
آهن ، اسید فولیک ، ید ، کلسیم ، روی
ویتامین A ، ویتامین B ، ویتامین C و ویتامین D

عوارض کمبود ویتامین ها در بارداری :

کمبود ویتامین ها ممکن است منجر به سقط ، زایمان زودرس و نیز نقایص جنینی شوند که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

فقر آهن :

شایعترین عارضه کمبود آهن در بدن ، کم خونی است. خانمهای بارداری که جثه بزرگی دارند ، بارداری دوقلویی ، مصرف نامنظم آهن و سابقه کم خونی قبل از بارداری دارند باید میزان بیشتری آهن مصرف کنند. عوارض کمبود آهن در مقاله کم خونی در بارداری اشاره شده است . بدلیل ایجاد عوارض گوارشی مانند یبوست و تهوع لازم است قرص آهن در زمان خاص مصرف شود که در مقاله بعدی توضیح خواهیم داد.

کمبود اسید فولیک :

اسید فولیک یکی از ضروری ترین مکمل های دوران بارداری است و چون عدم دریافت اسید فولیک کافی باعث نقص لوله عصبی و مغز می شود، توصیه شده مصرف آن از سه ماه قبل از حاملگی شروع شود.

کمبود ویتامین A:

کمبود شدید ویتامین A منجر به بیماری شب کوری می شود. اما در مادر باردار باعث تشدید کم خونی و زایمان زودرس می گردد. میزان ویتامین A مورد نیا مادر کم است و نیاز به مصرف مکمل جداگانه ای نیست. مسمومیت با ویتامین A ممکن است باعث نقایص جنین در هنگام تولد شود.

کمبود ویتامین D:

کمبود ویتامین دی در زنان ایرانی شایع بوده و باعث کاهش باروری و سقط می گردد. مصرف آن باعث جذب بیشتر کلسیم نیز می گردد. مصرف بیش از حد ویتامینD و یا با دوز بالا نیز باعث مسمومیت می شود. بنابراین از مصرف ویتامین دی با دوز 50000 واحد در بارداری باید خودداری کنید.

کمبود کلسیم :

در زنان باردار میزان نیاز به کلسیم دو برابر افراد غیر حامله است. کلسیم از طریق مصرف لبنیات و شیر و.. تا حدودی تأمین می شود اما هنوز هم برای نیاز جنین و بارداری کم است که بصورت مکمل توسط متخصص زنان تجویز می گردد. در صورت کمبود کلسیم مادر دچار پوکی استخوان و درد های استخوانی ، کمر درد ، درد دندان و افتادن دندانها می شود .

کمبود ید :

ید برای عملکرد تیروئید مادر و جنین ضروری است و با توجه به کمبود ید در مناطقی از کشور، امروزه از نمکهای غنی شده با ید استفاده می شود . کمبود ید باعث کم کاری تیروئید و در نتیجه نقایص تکامل عصبی ، عقب ماندگی ذهنی و نیز بیماری کرتینیسم در موارد شدید می گردد.

بهترین مکمل بارداری :

همه مادران باردار می خواهند فرزند سالم با وزن مناسب و زیبا و باهوش بدنیا بیاورند و قطعا میخواهند از بهترین مکمل های بارداری و بهترین داروهای تقویتی استفاده کنند. بعنوان متخصص زنان و زایمان اصفهان توصیه میکنم :

بهترین زمان مصرف مکمل های بارداری :

جهت پیشگیری از عوارض کمبود ویتامین در بارداری بنا به تشخیص متخصص زنان و زایمان ، در هر سه ماهه اول ، دوم و سوم بارداری مکمل تجویز می شود و برای جذب بهتر ویتامین ها لازم است در نحوه مصرف آنها دقت شود. بهترین زمان مصرف مکمل ها در مقاله بعدی توضیح داده خواهد شد.

جهت مراقبت های دوران بارداری ، مشکلات بارداری و نیز زایمان تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان می توانید از راهنمایی و مشاوره با دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان زایمان و زیبایی ، فوق تخصص ناباروری اصفهان بهره مند شوید. نوبت اینترنتی مطب دکتر منصوره پژمان منش از طریق سایت امکان پذیر می باشد.
تلفن تماس : 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهره سعیدی [ 1403-02-19 ]
خانم دکتر قربونتون برم. شما مکمل های ضروری بارداری را چه خوب و کامل توضیح دادین . من باردارم رفتم پیش ماما یه کیسه دارو تقویتی به من دادن . با وضعیت معده و تهوع نمی تونم همه را بخورم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تغییر جنسیتتغییر جنسیت

آنچه مسلم است این است که فرد از زمانی که تغییرات هورمونی قبل از بلوغ شروع می شوند ، تغییرات و تفاوتهایی مانند تمایل غیر طبیعی به همجنسان را ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

جراحی هودکتومیجراحی هودکتومی

جراحی هودکتومی در واقع یکی از جراحی های زیبایی واژن محسوب شده که هم جنبه زیبایی و هم جنبه درمانی دارد. این جراحی مزایایی دارد وقبل از آن باید مشاوره ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین