لاپاراسکوپی

یک روش جراحی است که جنبه تشخیصی و درمانی بصورت همزمان دارد وبدلیل باز نشدن لایه های شکم ومراحلی که در جراحی باز انجام میشود مزیتهایی دارد. درلاپاراسکوپی، از یک برش نافی کوچک(حدود 1سانت) وارد شکم شده وپس از ورود گاز ومتسع شدن شکم،دوربین وارد شده و با رؤیت ارگانها در مانیتور،اعمال جراحی با وسایل بسیار ظریف انجام میگیرد.این روش به جراح کمک میکند تا دید وسیعتری حین عمل داشته باشد.البته محدودیتهای خاص خود راهم دارد و برای تمام اعمال جراحی ( مثلا موارد تومورها ) کاربرد ندارد.

کاربرد لاپاراسکوپی :
روش استاندارد طلایی در تشخیص انسداد واقعی لوله ها،چسبندگیها و اندومتریوزمیباشد و علاوه بر آن میتوان جهت ازبین بردن چسبندگیها،برداشتن کیست تخمدان ،برداشتن فیبروم رحمی ،جراحی لوله ،حاملگی خارج رحمی و.... از این روش استفاده کرد.همچنین دربررسی علل ودرمان ناباروری (بعنوان مثال ، در مواردی که علی رغم طبیعی بودن همه پارامترها بیمار به درمان دارویی وIUI پاسخ نمیدهد) لاپاراسکوپی نقش بسزایی دارد.

مزایا : این روش نسبت به جراحی باز،مدت کوتاهتر عمل ،هزینه کمتر،میزان کمتر خونریزی ،عفونت و چسبندگی، کوتاهتر بودن طول مدت بستری وریکاوری و بهبود سریعتر بیمار پس از جراحی میباشد.عوارض جراحی لاپاراسکوپی بسیار کم ونادر است اما در صورت چاقی،سابقه عمل جراحی ،چسبندگیهای شکم ولگن، توده های بزرگ تخمدان ویا روده های متسع احتمال اسیب به روده مثانه و ...بیشتر است.بنابراین انتخاب صحیح بیمار اهمیت دارد

توجه : تعدادی از بیماران ممکن است درد شکم ویا دردشانه پس از جراحی راتجربه کنند که به علت باقی ماندن مقدارکمی گاز در شکم میباشد وخودبخود پس از جذب برطرف میشود وجای نگرانی نیست.. روز بعد از عمل در صورت نداشتن مشکل و صلاحدید پزشک ترخیص بلامانع است. پس از جراحی باید تا 2هفته از رابطه جنسی وانجام کارهای سنگین خودداری کرد.2هفته پس از عمل باید به پزشک مربوطه مراجعه شود.

مینا [ 1394-05-28 ]
salam mamnoon az site khoobeton va rahnamayiaaton

خدمات مطبمطالب و مقالاتصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس وساعات کارمطببیوگرافی