درمان دارویی در ناباروری - بخش اول

درمان دارویی:
کلومیفن: کلومیفن جزء اولین داروهای مورد استفاده در درمان ناباروری میباشد.این دارو بی خطر بوده ولی موارد استفاده و نحوه مصرف ودوز ان باید تحت نطر پزشک باشد. . قرص های کلومیفن بصورت خوراکی مصرف می شوند.تجویز کلومیفن سیترات درسیکل قاعدگی صورت می گیردو تخمک گذاری معمولا 8 5 روز پس از مصرف آخرین قرص کلومیفن صورت میگیرد. بهتر است که این قرصها در زمان معینی از روز مصرف گردند.

کلومیفن برای تحریک تخمک گذاری درمواردی که اختلال تخمک گذاری وجد دارد به تنهایی و یا به صورت ترکیبی با هورمونهای محرک فولیکول همراه با تلقیح اسپرم به داخل رحم (IUI ) تجویز می گردد . کلومیفن را نباید بیش از شش سیکل مصرف کرد.
در تعداد کمی از بیماران ممکن است عوارضی مثل درد شکم ویا احساس پری ، برافروختگی ، کج خلقی و یا اختلال بینایی بروز کند . کلومیفن ممکن است باعث ایجاد کیست شودویا باعث بزرگ شدن کیستهای موجود از قبل شود.به همین علت قبل از تجویز ان باید با انجام سونوگرافی از وضعیت تخمدانها مطمئن شد.
این دارو اثر سوئی بر جنین ندارد.اما در 8-5% موارد حاملگی دو قلویی را سبب میشود.در مواردی نیز باعث تحریک بیش از حد تخمدان و تعداد زیاد فولیکولها میگردد.بنابراین حتما باید تحت نطر پزشک مصرف گردد

.هشدار: در صورت بروز اختلال بینایی باید دارو قطع وحتما به پزشک اطلاع داده شود .در موارد تحریک بیش از حد تخمدان نیز باید سیکل کنسل شود.
لتروزول : دارویی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته ونتایج خوبی از آن گزارش شده است.نحوه مصرف آن همانند کلومیفن بوده وموارد استفاده ودوز آن باید توسط پزشک تعیین گردد. شایعترین عوارض سردرد ،بی خوابی ؛ سرگیجه ، خستگی ،گر گرفتگی ، تهوع ،درد شکم ، درد قفسه سینه ،کمر درد و دردهای استخوانی می باشد.این دارو نیز بی خطر بوده واثر سوئی بر جنین ندارد. همچنین عوارضی مثل چند قلویی وتحریک بیش از حد تخمدان بسیار کمتر است.

تشخیص اینکه کدام دارو وبا چه دوزی برای بیمار مناسب است به عهده پزشک متخصص زنان میباشد.

بقیه داروها را در قسمت دوم مطالعه فرمایید.

ادامه دارد.....