درمان مشکلات جنسی در خانمها ( بخش دوم )

مشکلات جنسی ممکن است چند علتی باشد.بدین معنی که چند علت از عواملی که برشمردیم باهم وجود داشته باشند.آنچه حائز اهمیت است در درجه اول مشاوره با زوجین و بررسی عوامل مذکور و سپس درمان می باشد. در اکثر موارد درمان ترکیبی مؤثرتر است.همانطور که گفتیم استرس ، خستگی ، نداشتن خلوت و حریم خصوصی ،نداشتن زندگی ارزشی و باورهای مذهبی می توانند بر فعالیت جنسی تأثیر بگذارند.تعارض و مشکلات ارتباطی یکی از مهمترین عوامل کاهش میل جنسی و پاسخ جنسی در خانمهاست.مشاوره با یک روانشناس و سکس تراپیست جهت رفع استرس و تعارضات بسیار کمک کننده است.بسیاری از زوجین در تعطیلات روابط رضایت بخش تری را تجربه میکنندکه نشان دهنده اهمیت کاهش استرس در بهبود رضایتمندی روابط جنسی است.

- همسرانی که خارج از اتاق وقت بیشتری را با هم سپری میکنند و تفریحات بیشتری با هم دارند، روابط جنسی بهتری دارند .مشاوره ، خواندن کتاب های مرتبط و گفتگو در رابطه با نیازها و تفاوتهای جنسی کمک کننده اند.

- درمان خشکی واژن با استفاده ازمرطوب کننده های غیر هورمونی چند بار در هفته ، استفاده از لوبریکانتها در حین مقاربت و در افراد یائسه استفاده از میزان کم داروهای هورمونی

- ایجاد نوآوری و تنوع در شرایط جانبی رابطه مثلا استفاده از نور شمع یا یک نور خاص ، موزیک ،ماساژ ، تغییر مکان یا زمان مقاربت (بعنوان مثال خارج از اتاق خواب و یا وسط روز )، تغییر پوزیشن و.....

درمان سکس دردناک :
خانمهایی که مقاربت دردناک دارند معمولا عضلات ناحیه کمر ، باسن ، ران و ناحیه تناسلی آنها سفت و درحال انقباض است. با استفاده از روشهای درمان فیزیکی که روی عضلات و نقاط دردناک بدن کار میکنند ،عضلات کف لگن و باسن و ران و کمر ریلکس شده و از حالت انقباض خارج می شود. استفاده از دیلاتور ها تحت نظر متخصص زنان برای کسانی که بصورت غیر اختیاری عضلات کف لگن را منقبض میکنند بسیار مفید است.

افرادی که به علت عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی دچار کاهش میل جنسی شده اند توصیه میشود با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت امکان دوز دارو و یا نوع آن را تغییردهند.تجویز برخی داروهای هورمونی در بعضی افراد توسط پزشک نیز مفید است البته ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد.

نکته :
استفاده از گیاهان دارویی بعضا در طب سنتی توصیه شده است اما بدلیل اینکه شواهد علمی کافی در مورد فواید آنها در دست نیست و گاها ممکن است عوارض جانبی نا شناخته داشته باشند در مصرف آنها باید محتاط بود . و در پایان مشاوره زوجین با پزشک و پیگیری جلسات مشاوره و درمان کمک شایانی به رفع مشکل شما خواهد کرد.

خدمات مطبمطالب و مقالاتصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس وساعات کارمطببیوگرافی