تب خال تناسلی در خانمها :
تبخال یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبودی و عود مجدد موضعی تظاهر می کند.عامل عفونی آن ویروس هرپس می باشد که می تواند باعث آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان شود.نوع شماره ۲ این ویروس عامل ایجاد تبخال تناسلی است که خاص بزرگسالان بوده و از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود .تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شده و ممکن است علایم بالینی داشته و یا نداشته باشد. ویروس در حالت مخفی هم قابلیت انتشار دارد .

در خانمها محل ابتدائی تظاهر ضایعات تبخال تناسلی، واژن و دهانه رحم است در حالیکه پس از عود ، زخمها در واژن ، پوست اطراف مقعد ، پاها و باسن ایجاد می شود .در مردان آلت تناسلی یا ناحیه شرمگاهی محل بروز زخمهای تبخال تناسلی است .کسانیکه رابطه جنسی از راه مقعد دارند در آن نقطه هم ایجاد می شود.

روش انتقال تبخال تناسلی :
تماس با بزاق حاملین ویروس شماره ۱ ممکن است مهمترین وسیله انتشار ویروس باشد.شایعترین راه انتقال بین شرکای جنسی از طریق مقاربت دهانی ،واژینال و مقعدی می باشد.آلودگی نوزادان معمولاً هنگام تولد و عبور از مجاری آلوده تناسلی و یا با نسبت کمتری در داخل رحم و یا بعد از تولد اتفاق می افتد.ویروس از طریق تماس با سطوح محیطی از جمله دستگیره در ، ظروف ، کاسه توالت و یا تخت خواب منتقل نمی شود.ریسک انتقال از یک مرد الوده به ویروس به خانم غیر مبتلا ،خیلی بیشتر از شانس انتقال از یک خانم مبتلا به مرد غیر مبتلاست.

دوره واگیری :
دور کمون این بیماری بین ۱۲-۲ روز است .ویروس را می توان ۲ هفته بعد از عفونت اولیه از دهان یا دستگاه تناسلی جدا کرد . عفونت اولیه و عود آن می تواند بدون نشانه بالینی باشد . بعد از ابتلا ، ویروس برای سالها و احتمالاً تا آخر عمر بدون وجود نشانه بالینی به طور متناوب از مخاطهای آلوده ترشح میگردد .انتشار ویروس در مواردی که فرد علایم عفونت فعال را دارد ، بیشتر است.

قدرت آلوده کنندگی زخمهای عودکرده تبخال تناسلی کوتاهتر از عفونتهای اولیه است و معمولاً ویروس را بعد از ۵ روز نمی توان در آنها یافت .بروز علائم بیماری معمولاً ۴ تا ۷ روز بعد از تماس با فرد حامل ویروس یا ترشحات حاوی ویروس است. البته، در اغلب موارد، ابتلا بدون علامت است.

علایم بیماری :
شایعترین علامت بیماری تبخال تناسلی، در صورت ایجاد، پیدایش تاولهای کوچک آبدار در ناحیة تناسلی است که بعداً پاره میشوند و زخمهای دردناکی ایجاد میکنند وگاهی این زخمها عفونی میشوند. سوزش و درد هنگام دفع ادرار، و گاهی ترشحات آبکی واژینال هم مشاهده می شود.

زخمها معمولاً ۴ تا ۷ روز بعد از اولین عفونت ایجاد میشوند و بیمار علائمی شبیه به سرماخوردگی نظیر تب و کوفتگی دارد. زخمهای تبخال تناسلی معمولاً در اولین ابتلا شدیدترند ولی در دفعات بعدی ابتلا، ضایعات کوچکترند، درد کمتری ایجاد میکنند و زودتر بهبود مییابند. ضمن اینکه قبل از هر عود بیماری، فرد در ناحیة مبتلا احساس خارش، ضربان یا سوزش دارد و ممکن است دردهایی در لگن یا پاها داشته باشد.

درمان تبخال تناسلی :
پس از معاینه و انجام بررسیهای ضروری پزشک، تبخال تناسلی را میتوان با داروهای ضد ویروس موجود درمان کرد. درمان معمولاً به صورت خوراکی است و در اولین بار ابتلا برای ۷ تا ۱۰ روز و در موارد عود حدود ۵ روز انجام میشود و باعث کوتاه شدن دورة بیماری و بهبود سریعتر ضایعات تبخال تناسلی میشود. در افرادی که بهطور مکرر دچار ضایعات تبخال تناسلی میشوند، میتوان از درمان طولانیمدت نگهدارنده استفاده کرد. این درمانها به مهار بیماری تبخال تناسلی کمک میکنند، ولی باعث درمان قطعی یا ریشهکنی ویروس نمیشوند.

پیشگیری از تبخال تناسلی :
از طریق اجتناب از تماسهای جنسی پرخطر و مشکوک، اجتناب از بیبندوباری جنسی و داشتن شرکای جنسی متعدد، اجتناب از تماس جنسی هنگام فعال بودن ضایعات، و استفاده از کاندوم در حین تماس جنسی مؤثر میدانند، چرا که هنوز واکسنی برای بیماری تبخال تناسلی وجود ندارد و بیشترین تأکیدها روی پیشگیری از ابتلا به آن است. هرچند که تحقیقات گسترده در زمینة تهیة واکسن مؤثر تبخال تناسلی همچنان ادامه دارد.

تب خال تناسلی و بارداری :
از انجایی که هرپس در نوزادان شرایط وخیمی ایجاد میکند مادران باردار باید در صورت ابتلا به تب خال پزشک خود را مطلع سازند.انتقال ویروس به جنین در حین زایمان و عبور از کانال زایمانی صورت میگیرد. برخی از متخصصان معتقدند، به منظور پیشگیری از انتقال عفونت از مادر به جنین، بهتر است زایمان این زنان به صورت سزارین باشد، در صورت ابتلای مادر در سهماهة آخر بارداری، درصد احتمال انتقال به جنین بسیار بالاست.

عفونت نوزادی با درگیری پوست، چشم، دهان، آسیب دستگاه عصبی مرکزی و دیگر اعضای داخلی، محدودیت رشد جنین و حتی مرگ جنین همراه باشد. در صورتی که همسر خانم باردار غیر میتلا ، سابقه ابتلا به تب خال دهانی و یا تناسلی داشته باشد ،مادر باردارباید از هرگونه مقاربت در طی سه ماهه اخربارداری پرهیز کند. استفاده از کاندوم در تمام طول مدت بارداری توصیه شده است.

مراقبت های شخصی در زمان ابتلا :
علاوه بر درمان ضد ویروس جهت کاهش درد زخمها میتوان از درمانهای موضعی نیز استفاده کرد.نشستن در اب سرد یا استفاده از کمپرس سرد کمک کننده است. خشک و تمیز نگهداشتن ناحیه تناسلی و زخمها و نیزاستفاده نکردن از صابون توصیه شده است.همچنین از پوشیدن لباس زیرتنگ و محرک باید اجتناب کرد.بررسی از نظر سایر بیماریهای مراقبتی مثل سوزاک و سیفلیس و ایدز نیز توصیه میشود.

صفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرآدرس وساعات کارمطببیوگرافیخدمات مطبمطالب و مقالات