منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
دکتر پژمان منشدکتر پژمان منشدکتر پژمان منش

تغذیه قبل از بارداری(بخش دوم)

اصول تغذیه ای خانم های مبتلا به کاهش و افزایش وزن پیش از بارداری
هم کاهش وزن و هم افزایش وزن قبل از بارداری میتواند منجر به ناباروری و مشکلات متعدد در بارداری شود بنابراین افرادی که اضافه وزن یا کاهش وزن قبل از بارداری دارند و حتی افرادی که ناباروری دارند بهتر است اصول تغذیه ای زیر را رعایت فرمایند.
- به خانم هایی که BMI < 18/ 5 دارند توصیه میشود قبل از بارداری ...

- تنوع غذایی را رعایت کرده و از همه انواع گروه های غذایی شامل نان و غلات، سبزی ها و میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها، چربیها و روغن ها استفاده کنند.
- در وعده صبحانه از غذاهای پر انرژی مثل عسل، مربا و کره استفاده کنند.
- در میان وعده ها از شیر، بستنی، کلوچه، نان و پنیر و خرما، سیب زمینی پخته، میوه های تازه و خشک و انواع مغزها (بادام، گردو، پسته، فندق) استفاده کنند.

- از گروه نان و غلات (نان، برنج و ماکارونی) بیشتر استفاده کنند.
- در تهیه سالادها، از روغن های مایع نباتی مثل روغن زیتون استفاده کنند.
- سبزی خوردن و میوه زیتون در کنار غذا مصرف کنند.
- جهت تحریک اشتها، از انواع چاشنی ها در تهیه غذاها استفاده کنند.

- به خانم هایی که BMI > 25 دارند قبل از بارداری اصول تغذیه زیر را رعایت کنند:
- با استفاده از میان وعده ها، تعداد وعده های غذا در روز را افزایش دهند و حجم غذای هر وعده را کم کنند.
- ساعت ثابتی برای صرف غذا در وعده های مختلف در روز داشته باشند.
- مصرف قند و شکر و خوراکی هایی مانند انواع شیرینی، شکلات، آب نبات، نوشابه ها،شربت ها و آب میوه های صنعتی، مربا، عسل و ..... را بسیار محدود کنند.
- برنج، ماکارونی ، نان و سیب زمینی کمتراستفاده کنند.
- نان مصرفی باید از آرد سبوس دار تهیه شده باشد و نانهای فانتزی مثل انواع باگت وساندویچی کمتر مصرف کنند.
- حبوبات پخته مثل عدس و لوبیا را بیشتر مورد استفاده قرار دهند.
- شیر و لبنیات خود را حتما از نوع کم چرب انتخاب کنند.
- گوشت را کاملا لخم و چربی گرفته و مرغ و ماهی را بدون پوست مصرف کنند.
- از مصرف فرآورده های گوشتی پرچربی مثل سوسیس، کالباس، همبرگر، کله پاچه و مغز خودداری کنند.
- به جای گوشت قرمز، بیشتر از گوشتهای سفید، خصوصا ماهی استفاده کنند.
- مصرف تخم مرغ را محدود کنند.
- میوه ها و سبزی ها را بیشتر به شکل خام مصرف کنند. مصرف سالاد سبزیجات را قبل یا همراه با غذا توصیه کنید.

ـ به جای آب میوه بهتر است خود میوه را مصرف کنند.
- غذاها را بیشتر به شکل آب پز، بخار پز، کبابی یا تنوری مصرف کنند.
- از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده پرهیز کنند.
- روغن مصرفی را از انواع گ