زگیل تناسلی در خانمها :

بسیاری از خانمها میخواهند بدانند که چطور دچار این بیماری شده اند.زگیل تناسلی در اثر ویروس HPV که از طریق تماس فیزیکی مستقیم در طی سکس منتقل میشود بوجود میاید.ویروس ممکن است سالها قبل از بروز ضایعات و تشخیص وارد بدن شده باشد. کاندوم باعث پیشگیری (نسبی ) از انتقال ویروس به بدن میشود اما تماس با ضایعات تناسلی بدون استفاده از کاندوم باعث عفونت میشود.بسیاری از مردان و زنان در طول مدت زندگی ممکن است به ویروس الوده شوند و خود اطلاع نداشته باشند چون بدون علامت هستند.

وجود زگیل تناسلی بنا به دلایلی باعث ایجاد نگرانی میشود: از نظر زیبایی ، همراهی با سایر بیماریهای منتقله جنسی، علایم ازار دهنده ، عدم درمان قطعی و ...

اگرچه درمان باعث از بین رفتن زگیلها میشود اما عود در30-20% بیماران رخ می دهد.

زگیل را چه موقع باید درمان کرد:

علت اصلی درمان مواردی است که علایم ازار دهنده مثل خارش ، سوزش ، خونریزی ،درد ترشحات واژینال ،درد موقع نزدیکی و انسداد دهانه ورودی واژن ویا استرس و ناراحتی روانی وجود دارند.زگیل معمولا تهدید جدی برای سلامتی یا باروری محسوب نمی شود . از انجایی که در 40% موارد احتمال بهبود خودبخودی وجود دارد ، بعضی افراد ممکن است درمان انتظاری را ترجیح بدهند. البته احتمال ثابت ماندن یا افزایش سایز ضایعات هم هست.

در افراد بدون علامت لزومی بر درمان طبی نیست و همچنین درمان زگیل ولو و واژن احتمال ابتلا به سرطان در اینده را در خانمها کم نمیکند. هیچ شواهدی مبنی بر اینکه درمان ضایعات احتمال انتقال ویروس و عفونت را کاهش بدهد وجود ندارد.

بیماران باید از این مسأله اگاه باشند که دوره درمان طولانی و فواصل پیگیری کوتاه ممکن است لازم باشد. از این گذشته درمان طبی و جراحی منجر به از بین رفتن زگیلها در 100-35%موارد در طی 16-3 هفته میشود اما لزوما سلولهای الوده به ویروس HPVرا از بین نمی برد و بنابراین احتمال عود و یا انتقال به شریک جنسی همچنان وجود خواهد داشت.احتمال عود به شرایط بدنی ، وضعیت ایمنی فرد و وجود بیماری همراه بستگی دارد واحتمال آن 30-20% است.

روش درمان :

روشهای درمانی به لحاظ اثر بخشی ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.انتخاب روش درمان (طبی یا جراحی ) بستگی به تعداد و محل و سایز ضایعات ، ترجیح بیمار ، هزینه ها وشرایط بیمار ( حاملگی و یا سرکوب ایمنی و ..) دارد. معمولا ابتدا درمان طبی انجام شده در صورتی که پس از 3هفته اثار بهبودی دیده نشود و یا ظرف 12-6 هفته ضایعات بطور کامل برطرف نشوند درمان طبی دیگری تجویز میشود.درمان جراحی برای افرادی که به درمان طبی پاسخ نداده ویا ضایعات گسترده ای دارند انجام میشود و اگرچه نتیجه جراحی در پاک کردن ضایعات 100-90% است اما میزان عود با درمان طبی تفاوتی نمیکند.

عوارض درمان:

تمام درمانها با احساس ناراحتی موضعی مثل خارش ، سوزش زخم و درد همراه هستند.عوارض درمان شامل به جاماندن ضایعات کم رنگ یا پررنگ ، اسکار و درد مزمن ناحیه ولو می باشد.

مراقبتهای پس از درمان:

بهتر است جهت تخفیف درد و ناراحتی ناشی از درمان از وان اب ولرم ، مسکن و همینطور پوشیدن لباس سبک و راحت بهره برد . رعایت بهداشت برای پیشگیری از عفونت نیز ضروری است.

بهتر است رابطه جنسی تا زمانی که بیمار احساس راحتی کند و تمام محل ضایعات بهبودی کامل پیدا کنند به تعویق بیفتد.

پیگیری پس از درمان برای کسانی که عود در انها شایع است مثل افراد با سرکوب ایمنی ،در فواصل کوتاهتر توصیه میشود که معمولا در طی 6-3 ماه از درمان قابل تشخیص است.

پاپ اسمیر و تست HPVنیز باید انجام شود گرچه انواع ویروسی که باعث زگیل میشوند متفاوت از انواع بدخیم هستند.

افرادی که مبتلا به ضایعات زگیل در اطراف مقعد هستند حتما باید به فوق تخصص گوارش ارجاع شوند تا آنوسکوپی جهت بررسی کانال مقعد برای آنها انجام شود .

نمونه برداری از ضایعات:

نمونه برداری قبل از درمان اولیه بطور روتین انجام نمیشود مگر در مواردی که تشخیص قطعی نباشد و یا ظاهر ضایعه بدخیم باشد .

واکسن HPV:

واکسن عمدتا برای پیشگیری از ابتلا به ضایعات زگیل بکار میروداما جهت پیشگیری از سرطانهای وابسته (سرویکس ، واژن ، پنیس) نیز مؤثر است ( تا 90 درصد ). بنابراین بهترین زمان تجویزآن قبل از شروع رابطه جنسی می باشد که بیشترین اثربخشی را دارد.در امریکا و اروپا در دختران و پسران از سن 12-11تجویز میشود .اگر کسی در این سن تزریق نکرده باشد تا سن 26 سالگی نیز میتوان تجویز کرد.

زگیل تناسلی در بارداری:

از سه جهت قابل اهمیت است:

1- ممکن است وسعت ضایعات بیشتر باشد( بدلیل سرکوب ایمنی در بارداری )

2- علی رغم درمان امکان ابتلای جنین وجود دارد.

3- برخی داروها در بارداری منع مصرف دارند.