منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای زنان / خونریزی غیر طبیعی رحم- بخش دوم

خونریزی غیر طبیعی رحم- بخش دوم

علل خونریزی رحم :

همانطور که در بخش اول هم اشاره شد علت خونریزی رحم در سنبن مختلف متفاوت است اما منشأ خونریزی هم مهم است که میتواند از قسمتهای مختلف دستگاه تناسلی ( ولو، واژن ، دهانه رحم ، رحم ، لوله ها و تخمدانها ) ، دستگاه و مجاری ادراری و یا دستگاه گوارش باشد و تشخیص آن به عهده پزشک متخصص زنان میباشد.اگر به متخصص زنان خوب و با تجربه مراجعه کنید با تشخیص دقیق علت و منشأ خونریزی ، بهترین و مناسبترین درمان برای شما انجام خواهد شد.در این بخش تنها به خونریزی های غیر طبیعی دستگاه تناسلی میپردازیم.

علت خونریزی غیر طبیعی در خانمها :

خونریزی غیر طبیعی درخانمها با منشأ دستگاه تناسلی ممکن است خفیف در حد لکه بینی و یا شدید در حد دفع لخته باشد. بطوریکه با فالیت های روزانه زندگی عادی شخص تداخل داشته باشد. منشأ این خونریزی ها شامل:

تخمدان :

خونریزی از تخمدان به علت کیست ، عفونت ، توده های بدخیم ، جسم زرد ، ضربه و...می باشد.که بصورت خونریزی داخل شکمی و یا واژینال و درد لگنی تظاهر میکند. بررسی اولیه با معاینه و سونوگرافی معمولا آنرا مشخص میکند.

لوله های فالوپ :

شایعترین علت خونریزی از لوله ، حاملگی خارج رحمی در لوله است که میتواند خطرناک بوده و عواقب بدی داشته باشد. در هر خانمی که با لکه بینی ، درد و پریود نامنظم به متخصص زنان و زایمان مراجعه میکند ، تشخیص حاملگی خارج رحم قویا مطرح می شود.

رحم:

خونریزی رحمی شایعترین منبع خونریزی دستگاه تناسلی است. علل آن شامل :

1- حاملگی و عوارض آن از جمله حاملگی لوله ای ، سقط ، خونریزی پشت جفت و حتی بارداری طبیعی هم ممکن است با لکه بینی و خونریزی همراه باشد. در این موارد تست بارداری و سونوگرافی به تشخیص کمک میکنند.

2- پولیپ و فیبروم نیز از شایعترین علل خونریزی رحمی هستند، که با سونوگرافی واژینال به راحتی قابل تشخیص هستند . البته در مواردی نیز انجام هیدروسونوگرافی و یا هیستروسکوپی ضرورت دارد. فیبروم ها گاه باعث خونریزی شدید میشوند اما پولیپ معمولا باعث لکه بینی وسط سیکل ، خونریزی بعد از یائسگی ، لکه بینی بعد از کارهای سنگین و ورزشهای کششی میشود، گرچه خونریزی شدید قاعدگی هم ممکن است ایجاد کند.

3- بزرگ شدن رحم نیز یکی دیگرازعلل خونریزی های شدید و طولانی است که عمدتا با درد همراه است و در افرادی که چندبار زایمان کرده اند بیشتر دیده میشود.

4- ضخیم شدن بافت اندومتر رحم و یا تغییرات بدخیمی آن نیز باعث لکه بینی و یا خونریزی حجیم و یا طولانی میشود.تشخیص قطعی آن با نمونه برداری ( کورتاژتشخیصی ) است.که بصورت سرپایی در مطب نیز قابل انجام است.ضخیم شدن بافت اندومتر مخصوصا در افراد چاق و یا خانمهایی سیکلهای طولانی مدت دارند و دیر به دیر پریود میشوند شایعتر است.

5- التهاب و عفونت بافت اندومتر باعث درد زیر شکم و خونریزی نابجا می گردند.

6- اختلالات هورمونی شامل کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید ، تخمدان پلی کیستیک ، افزایش هورمون شیر ( پرولاکتین ) و .... نیز از علل بی نظمی سیکلها هستند.

7- مشکلات انعقادی خون بصورت ارثی یا اکتسابی از سنین نوجوانی تا بزرگسالی میتواند خونریزی های شدید به همراه داشته باشد.

8- سرطان رحم

دهانه رحم :

خونریزی از دهانه رحم ممکن است ناشی از التهاب و تورم و عفونت دهانه رحم ( که گاهی با عنوان زخم مطرح میشوند ) باشد و یا ناشی ازتغییرات بدخیمی دهانه رحم ( سرطان دهانه رحم ) که از علل کمتر شایع است و با غربالگری های منظم با تست پاپ اسمیر در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان هستند. پولیپ ها و توده های بیرون زده از دهانه رحم هم نباید نادیده انگاشته شوند.

درمان خونریزی رحم :

اکثر بانوانی که از خونریزی های نامنظم و گاها شدید به ستوه امده اند بدنبال راهکار فوری جهت درمان بی نظمی قاعدگی هستند. جهت درمان خونریزی های غیر طبیعی زنان ، لازم است به متخصص زنان با تجربه و کارآمد مراجعه کنید تا بررسی های تشخیصی دقیق برای شما انجام شود. درمان خونریزی نامنظم قاعدگی را در قسمت بعد مطالعه فرمایید.

کلینیک دکتر منصوره پژمان منش ، از بهترین پزشکان جراح و فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی اصفهان ، پذیرای شما عزیزان در زمینه مشاوره و درمان خونریزی نامنظم واختلالات قاعدگی می باشد . نوبت دهی اینترنتی از طریق صفحه اصلی سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طیب [ 1401-10-03 ]
سلام ازمطالب خوب شیرین وراهنمایی های طلایی سپاسگزاریم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین