منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آی وی اف / PGD ( تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی )

PGD ( تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی )

PGD در اصفهان :

پی جی دی ( PGD ) درزوجهایی انجام میشود که در معرض خطر انتقال اختلال ژنتیکی خاصی به فرزندان خود مانند بیماری هموفیلی و یا سقط مکرر هستند. روش PGD با مشورت هر دو تیم درمان ناباروری وژنتیک انجام میشود. به علت اینکه پی جی دی PGD روشی هزینه بر بوده ،قبل از انجام ان ، زوج کاندید تحت مشاوره فوق تخصص ناباروری و ژنتیک قرار گرفته و مراحل روش PGD و معایب و منافع آن توضیح داده میشود.

PGD چگونه انجام میشود؟

پس از انجام تخمک گیری و آی وی اف ، جنین های تشکیل شده در آزمایشگاه در محیط کشت رشد داده میشوند و سپس بعد ازچند روزاز جنینها بیوپسی گرفته میشود . به این معنا که با تکنیکهای خاص چند سلول از جنین در حال رشد گرفته شده و این سلولها در لوله های ازمایش کوچکی قرار داده شده و جهت تحلیل ژنتیکی مورد بررسی قرار میگیرند. برای شناسایی اختلالات رویان معمولا در روز سوم پس از لقاح ( مرحله 8-6 سلولی ) یک یا دو سلول هسته دار برداشته میشوند.پس از بیوپسی میتوان رویان را فریز کرد و یا به مدت طولانی تر کشت داد. سپس جنین سالم از نظر ژن های مورد نظر درشرایط و فرصت مناسب به رحم منتقل میشود.

PGD ( پی جی دی ) در چه مواردی انجام میشود؟

1- کسانی که اختلالات ژنتیکی وابسته به جنسیت دارند
2- بارداری قبلی منجر به تولد فرزندانی با اختلالات تک ژنی شده است
3- کسانی که دارای اختلالات کروموزومی هستند
4- سقط مکرر
5- تعیین جنسیت قطعی

آیا PGD ( پی جی دی ) باعث آسیب جنین میشود؟

از نظر تئوری ، جدا شدن یک یا دوسلول از رویان باعث آسیب جنین میشود. البته درجنینهایی که به مرحله بلاستوسیست رسیده اند احتمال آسیب کمتر است و سلولهای بیشتری هم دارند ولی در مجموع با روشهای تکنیکی جدیدتر این احتمال کمتر شده است و این جنینها علی رغم حساس شدن ،در صورت فریز شدن نیز انجماد و ذوب را تحمل میکنند.

PGD و سقط مکرر:

در مواردی که یک یا هردو زوج دچار جابجایی های کروموزومی متوازن بوده و از نظر ظاهر نرمال هستند، جنین آنها ممکن است دچار جابجایی کروموزومی نا متوازن و غیر طبیعی باشد. در این موارد شناسایی جابجایی کروموزومی نامتوازن در جنین آنها به روش پی جی دی ( PGD ) میتواند از سقط پیشگیری کند.اگرچه این زوجها ممکن است بدون آی وی اف و PGD ( پی جی دی ) نیز بارداری موفقی داشته باشند اما در این فاصله دچار سقط های مکرر خواهند شد.

PGD و ناباروری :

در زوجهایی که بدلیل ناباروری بنا به نظر پزشک فوق تخصص نازایی ، کاندید آی وی اف یا میکرو اینجکشن هستند انتقال جنین سالم از نظر ژنتیکی به روش PGD بسیار کمک کننده است.بنابراین انجام آزمایش PGD به شناسایی بهترین جنین برای انتقال به رحم و بارداری موفق کمک می کند. و باعث می شود که جنین های سالم تری برای انتقال به رحم انتخاب شده و در نتیجه بارداری نتایج بهتری داشته باشد.

تعیین جنسیت با PGD در اصفهان:

در بین روشهای تعیین جنسیت که هیچکدام درصد موفقیت بالایی ندارند ، PGD قطعی ترین روش تعیین جنسیت محسوب می شود. درصد موفقیت تعیین جنسیت به روش پی جی دی نزدیک به 100 درصد می باشد که به همراه آی وی اف انجام می شود.در زوجهایی که کاندید مناسبی برای روش آی وی اف هستند میتوان همزمان با درمان نازایی ، PGD هم انجام داد.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان ، فوق تخصص نازایی ، آی وی اف و تعیین جنسیت در اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین