منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان ناباروری / عوارض داروهای نازایی

عوارض داروهای نازایی

زوجهایی که تحت درمان های کمک باروری قرار می گیرند نگران عوارض داروها هستند. بی تردید مصرف هر دارویی عوارض خاص خود را دارد.داروهایی که جهت درمان ناباروری تجویز می شوند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این راستا وجهت کاهش عوارض داروهای نازایی ، پزشک فوق تخصص ناباروری ، با توجه به شرایط هر بیمار ، دوز دارو را مشخص می کند تا عوارض به حداقل برسد.توصیه می کنیم برای اطلاع از عوارض ای وی اف و داروهای نازایی با پزشک خود مشورت کنید.

اثرات جانبی داروهای نازایی :

عوارضی مانند سرگیجه ، ناراحتی معده ، کبودی محل تزریق دارو ، تورم بدن، گرگرفتگی ، حالت تهوع و سردرد از عوارض شایع استفاده از داروهای نازایی در بین زنان نابارور هستند. البته عوارض جانبی موقتی بوده و در همه افراد هم ایجاد نمی شود. بنابراین جای نگرانی نیست.

عوارض داروهای تحریک تخمدان:

بیماران باید درانجام توصیه پزشک فوق تخصص آی وی اف ، مبنی بر زمان و نحوه تزریق امپولها نهایت دقت را داشته باشند چرا که هر گونه اشتباه در مصرف باعث عدم گرفتن نتایج مطلوب علی رغم صرف هزینه میشود. این داروها بدلیل اثرات تحریکی قوی بر تخمدان ممکن است باعث سندرم تحریک بیش از حد تخمدان شود . بارداری دو قلویی و یا چند قلویی نیز از عوارض این داروها است که می تواند عوارضی برای مادر و بارداری داشته باشد.

حاملگی چند قلویی:

داروهای تزریقی باروری ، بدلیل رشد تعداد بیشتری فولیکول ، احتمال چند قلوزایی را افزایش می دهند ( این میزان بیشتر از کلومیفن می باشد ) . استفاده از این داروها نیاز به کنترل دقیق از طریق آزمایشات خون ، آزمایشات هورمونی و اندازه گیری سایز و تعداد فولیکول های تخمدان دارد.البته روش آی وی اف این مزیت را دارد که حاملگی چند قلویی را میتوان با انتقال تعداد کمتر جنین پیشگیری کرد.به طور کلی، هر چه تعداد جنین ها بیشتر باشد، خطر تولد نوزاد نارس و زایمان زودرس بیشتر است. نوزادان نارس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات و بیماری های مختلف هستند. این خطرات برای سه قلوها بیشتر از دو قلوها و حاملگی های تک قلویی است.این حاملگی ها جزو حاملگی پرخطر در نظر گرفته می شوند و تا حدامکان بایستی از وقوع ان پیشگیری شود.

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان :

OHSS یکی از عوارض مهم و جدی داروهای نازایی ( خوراکی و تزریقی ) می باشد که علایم ان از خفیف تا شدید متغیر است.علایم تحریک بیش از حد تخمدان شامل بزرگ شدن و درد شکم، نفخ شکم ، تهوع و در موارد شدیدتر، بزرگی بیش از حد تخمدانها ، تجمع مایع در شکم ، استفراغ ، تنگی نفس وکاهش ادرار میباشد.این عارضه شایع نیست و با تنظیم دوز داروها میتوان از وقوع ان جلوگیری کرد.
توضیحات بیشتر در مورد OHSS را در بخش بعد مطالعه فرمایید.

آیا داروهای نازایی باعث سرطان می شوند؟

بسیاری از خانمها که قرار است تحت درمان با داروهای تحریک تخمدان قرار گیرند نگران ایجاد سرطان هستند. طبق تحقیقات انجام شده این داروها باعث سرطان پستان نمی شوند ولی بدلیل سطح بالای هورمونها در بدن ممکن است باعث عود بیماری شوند. داروهای نازایی باعث سرطان تخمدان هم نمی شوند اما خود خانمهای نابارور ممکن است بنا به دلایلی غیر از مصرف داروهای ناباروری ، در معرض خطر سرطان تخمدان باشند.

فوق تخصص ناباروری اصفهان :

بدیهی است جهت پیشگیری از عوارض درمان ناباروری بهتر است قبل از شروع سیکل درمان ، پزشک معالج ( فوق تخصص ناباروری و آی وی اف ) ، طی یک جلسه مشاوره با زوجهای نابارور ، زوجها را نسبت به مراحل و روند درمان ناباروری ، عوارض جانبی و... مطلع و اگاه کند. در ابتدای شروع سیکل ، با توجه به نتایج سونوگرافی و تستهای هورمونی دوز داروها برای هر بیمار به نحوی تنظیم می شود که بهترین نتیجه درمان و با کمترین عوارض حاصل شود .

دکتر منصوره پژمان منش ، متخصص و جراح زنان ، فوق تخصص ناباروری و آی وی اف اصفهان یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص در زمینه درمان نازایی و تعیین جنسیت در اصفهان می باشند. نوبت دهی مطب بصورت اینترنتی می باشد. شماره های تماس مطب:
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین