منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک

تفاوت زایمان فیزیولوژیک با زایمان طبیعی :

زایمان فیزیولوژیک در واقع طی شدن روند طبیعی زایمان بدون هیچ گونه دخالت دارویی و پزشکی است. درزایمان فیزیولوژیک ، دردهای زایمان با ترشح اکسی توسین از مغز بطور خودبخود شروع شده و روند زایمان به خوبی و بدون هیچ دخالتی پیشرفت می کند . تا زمان رسیدن زایمان هیچ اقدام دارویی و یا پزشکی انجام نمی شود و سعی بر این است که فرد احساس راحتی داشته باشد.

روند زایمان فیزیولوژیک:

با فرا رسیدن هفته های آخر بارداری ، در بدن تغییراتی روی می دهد که زن باردار و جنین را برای زایمان آماده می کند . در این زمان جنین قادر است به زندگی خود در خارج از رحم ادامه دهد . علت اصلی درد زایمان ، ترشح اکسی توسین و انقباضات رحم است که باعث باز و نرم شدن دهانه رحم می شود تا جنین بتواند از کانال زایمان به داخل واژن وارد و سپس از این مجرا خارج شود .درزایمان فیزیولوژیک مصرف داروی محرک انقباضات رحمی مثل اکسی توسین یا داروی تسکین دهنده و … در طی لیبر و زایمان لازم نیست. مـــادران باردار در روند زایمان فیزیولوژیک می توانند درهر وضعیتی که در آن وضعیت احساس راحتی بیشتری می کنند قرار بگیرند و زایمـــان کنند.

آیا در زایمان فیزیولوژیک مادر درد کمتری دارد؟

واکنش مادران باردار نسبت به درد زایمان متفاوت است و تحت تاثیر عوامل زیادی مانند فرهنگ ، ترس و اضطراب ، تجربه زایمان قبلی ، میزان آمادگی روحی برای مادر شدن و حمایت همسر قرار میگیرد.محل و میزان درد بر حسب مراحل مختلف زایمان ( مرحله باز شدن دهانه رحم ، مرحله عبور جنین از کانال زایمان و مرحله جمع شدن رحم ) متفاوت و معمولاً در نواحی زیر شکم ، کمر ، ناحیه تناسلی و پاها احساس می شود.در زایمان فیزیولوژیک لزوما درد کمتر نیست فقط شروع دردها و پیشرفت روند زایمان بطور خودبخودی و بدون مداخله انجام می شود.

کاهش درد در زایمان فیزیولوژیک :

در روند زایمان فیزیولوژیک جهت کاهش درد از دارو استفاده نمی شود اما میتوان با انجام یکسری تکنیک های خاص درد را کاهش داد. مثلا استفاده از نقاط فشاری ، ماساژ، کیسه آب گرم ، تمرکز و ریلکسیشن ، تکنیکهای تنفس آرام ، آب درمانی ، رایحه درمانی ، قرار گرفتن در پوزیشن های خاص که باعث احساس درد کمتری می شوند و حمایت مناسب از مادر توسط یک همراه خوب مانند همسر و نیز کمک گرفتن از مامای همراه و....در کاهش درد مادران باردار در طی روند زایمان فیزیولوژیک بسیار کمک کننده هستند.

مراحل زایمان فیزیولوژیک :

زایمان فیزیولوژیک شامل چند مرحله است .

1- مرحله غیر فعال :

شروع انقباضات رحم که در ابتدا فواصل دردها زیاد و شدت دردها کم است و بتدریج منظم تر ، شدت انها بیشتر و فواصل کوتاهتر می شوند . این دردها به نرم و باز شدن دهانه رحم کمک میکنند.دهانه رحم تا حدود 4 سانت باز شده و از ضخامت و طول دهانه رحم کاسته می شود.

2- مرحله فعال :

در این مرحله زایمان وارد فاز فعال می شود . دردها شدت بیشتری دارند و همزمان با باز شدن بیشتر دهانه رحم ، سر جنین هم با عبور از کانال استخوانی زایمان ، به سمت پایین حرکت کرده و به دهانه رحم فشار وارد می کند. همین امر باعث نرم شدن بیشتر و باز شدن دهانه رحم تا نهایتا 10 سانت می شود.

3- مرحله خروج جنین :

در این مرحله انقباضات پشت سرهم رحم و همچنین زور زدن مادر به روش صحیحی که به او اموزش داده شده باعث عبور سر از کانال زایمان و راندن سر جنین به سمت بیرون می شود. توصیه می شود مادر در زمان انقباضات ، محکم به ناحیه پرینه زور داده و در فواصل دردها نفس عمیق بکشد.

4- خروج جفت :

در این مرحله پس از چند دقیقه از خروج جنین ، با ادامه انقباضات رحم ، جفت بطور کامل خارج می شود و با خروج جفت ، رحم جمع تر می شود . که خود این فرایند به کنترل خونریزی کمک میکند.

آمادگی برای زایمان فیزیولوژیک :

بهتر است مادران باردار جهت اگاهی و امادگی زایمان فیزیولوژیک ، در دوران بارداری در کلاسهایی که به این منظور برنامه ریزی شده شرکت کنند و طی جلسات اموزشی ، با تمرینات خاص خود را برای مرحله زایمان اماده کنند.در طی این کلاسها ، با روشها و مراحل مختلف زایمان آشنا می شوید و ورزش و تمرینات لازم برای امادگی لگن و دهانه رحم به شما اموزش داده خواهد شد.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان:

بارداری و زایمان دو پدیده زیبا و در واقع دو معجزه ای هستند که در طول زندگی یک خانم اتفاق می افتند . بنابراین توصیه میکنیم برای اینکه زایمان راحت تر و ایمن تری اشته باشید در دوران بارداری از مشاوره و مراقبت بارداری تحت نظر بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان اصفهان که سراغ دارید بهره بگیرید. متخصص زنان و زایمان شما دربهترین بیمارستانی که امکانات لازم جهت مراقبت از مادر و نوزاد را دارد و در فضایی راحت و دلنشین زایمان شما را انجام خواهد داد و به شما کمک خواهد کرد تجربه و خاطره ای شیرین از این دوران داشته باشید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان اصفهان و فوق تخصص نازایی در بهترین بیمارستان فوق تخصصی اصفهان ( بیمارستان میلاد ) مشغول فعالیت هستند. شما عزیزان می توانید جهت هماهنگی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :شهین اکبری [ 1399-05-05 ]
خانم دکتر پژمان منش عزیزم. من شما را بعنوان بهترین متخصص زنان اصفهان به همه معرفی میکنم .دوران بارداری و زایمانم در کنار شما و با همراهی شما خیلی خوب و با ارامش طی شد. کوچولوی من سلین الان چهار ماهه شده. دستتون را میبوسم.

شهین اکبری [ 1399-05-05 ]
خانم دکتر پژمان منش عزیزم. من شما را بعنوان بهترین متخصص زنان اصفهان به همه معرفی میکنم .دوران بارداری و زایمانم در کنار شما و با همراهی شما خیلی خوب و با ارامش طی شد. کوچولوی من سلین الان چهار ماهه شده. دستتون را میبوسم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین