منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / آزمایشات سلامت جنین

آزمایشات سلامت جنین

تست های غربالگری :

ازمایشات غربالگری یا سلامت جنین ، تست هایی هستند که جهت بررسی سلامت جنین ازنظر سندرم های ژنتیکی شایع و ناهنجاری های شایع جنینی از جمله سندرم داون ، در دوران بارداری انجام می شوند.درست است که ریسک سندرم داون با افزایش سن مادر افزایش می یابد اما انجام این تستها در همه سنین توصیه می شود حتی اگر فرزند قبلی خانواده سالم باشد ، بازهم انجام تست و سونوگرافی سلامت جنین ( سونوگرافی NT ) ضروری است .آزمایشات سلامت جنین در طی دو مرحله انجام میشوند : غربالگری مرحله اول و غربالگری مرحله دوم .

بهترین زمان تست سلامت جنین :

به دو نکته مهم در انجام تستهای سلامت جنین بایستی توجه داشت . اول اینکه ازمایشات سلامت جنین باید در زمان مناسب و در بهترین مراکز سونوگرافی و ازمایشگاه های معتبر انجام شوند و دوم اینکه تفسیر این تستها بایستی توسط متخصص زنان با تجربه و بطور صحیح انجام شود . در این راستا بهترین مراکز سونوگرافی سلامت جنین و ازمایشگاه های مجهز در کنار بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان اصفهان ، آماده ارایه خدمات به مادران باردار عزیز هستند. بهترین زمان تست سلامت جنین در مرحله اول 14-11 هفتگی و مرحله دوم در 20-18 هفتگی می باشد.

غربالگری مرحله اول :

اولین مرحله تست سلامت جنین در هفته 14-11 حاملگی و بهترین زمان بین 13-12 هفتگی انجام می شود.در این مرحله ایتدا سونوگرافی NT انجام شده و سپس در همان روز نتیجه سونوگرافی به آزمایشگاه معتبری که تست سلامت جنین را انجام می دهند ارایه می شود. بهتر است سونوگرافی و ازمایش خون ( جهت بررسی دو فاکتور سلامت جنین در خون مادر ) در یک روز و بدون فاصله انجام شود زیرا نتیجه سونوگرافی در تفسیر آزمایش تاثیر دارد.

نتیجه تست سلامت جنین :

بسیاری از زوجها با انجام تست غربالگری و رؤیت جواب آن دچار نگرانی می شوند و مضطرب و هراسان به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه می کنند. توجه داشته باشید که دقت ازمایشات غربالگری در پیشگویی سلامت جنین 100 درصد نیست و معمولا بین 90-80 درصد قابلیت پیشگویی دارند . بنابراین مثبت بودن نتیجه تست غربالگری مرحله اول ، نشانه جنین غیر نرمال و غیر طبیعی نیست . بلکه به این معناست که پزشک شما بایستی بررسی کامل تری انجام دهد. در صورتی که تست نرمال باشد به معنای اطمینان صد در صدی از سلامت جنین نیست ، بلکه به این معناست که به احتمال بسیار زیاد جنین شما سالم است.

تفسیر آزمایشات غربالگری مرحله اول :

تفسیر نتیجه تست سلامت جنین به عهده متخصص زنان و زایمان می باشد . در هر صورت اگر نتیجه سونوگرافی NT و یا ازمایش خون نرمال باشد معمولا انجام تست تکمیلی ضرورت ندارد. اما در صورت وجود مشکل ممکن است پزشک متخصص زنان شما یکی از دوتست تکمیلی مانند امنیوسنتز و یا cell free را به شما پیشنهاد دهد .

غربالگری مرحله دوم :

مرحله دوم غربالگری شامل سونوگرافی انومالی اسکن است که 20-18 هفتگی انجام می شود و بهترین زمان انجام ان 19-18 هفتگی است . در این زمان تمام اندامهای جنین شکل گرفته و قابل بررسی است .همچنین جنسیت جنین هم با احتمال زیاد و حتی با قطعیت قابل تشخیص است. در این مرحله آزمایش خون هم در برخی موارد بنا به صلاحدید پزشک درخواست می شود ولی در همه موارد ضروری نیست.

در صورتی که می خواهید از سلامتی جنین خود مطمئن شوید و از نگرانی و اضطراب دوران بارداری شما کاسته شود ، می توانید جهت بهترین مراقبتهای دوران بارداری در اصفهان ، مشاوره و تفسیر تست های سلامت جنین و امنیوسنتز ، به کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش ، از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین