منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / درمان حاملگی خارج از رحم

درمان حاملگی خارج از رحم

درمان حاملگی لوله ای :

حاملگی خارج رحمی همانطور که قبلا هم اشاره شد به بارداری در محلی خارج از محیط رحم گفته می شود که شایعترین محل آن لوله های فالوپ است. حاملگی خارج از رحم یکی از اورژانسهای زنان و مامایی است که در صورت عدم تشخیص به موقع میتواند فاجعه افرین باشد.

درمان قطعی حاملگی خارج رحمی :

به محض تشخیص قطعی حاملگی نابجا ، بهترین متخصص و جراح زنان باید درمان را براساس محل و سایز توده و سایر یافته های بالینی شروع کند. درمان به صورت انتظاری ، طبی و جراحی براساس شرایط بیمار و توده انجام میشود . بیمارانی که وضعیت علایم حیاتی انها ناپایدار و علایم خطر را دارند باید بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گیرند. بیمارانی که وضعیت پایداری دارند یا نسبتا بدون علامت هستند را میتوان بصورت سرپایی بررسی و درمان کرد.

درمان دارویی حاملگی خارج رحمی:

رایج ترین روش و درمان ارجح در افراد با شرایط با ثبات ، درمان دارویی است و متوتروکسات ، پرمصرف ترین وبی خطرترین و مؤثرترین داروی مورد استفاده می باشد ، البته همه بیماران کاندید این نوع درمان نیستند. این دارو معمولا بصورت تک دوز در بیمارستان تزریق میشود وباعث توقف رشد سلولی و از بین بردن تدریجی بافت جفت و محصول حاملگی نابجا میشود.

درچه بیمارانی نباید ازدرمان دارویی استفاده کرد؟

1- در افرادی که شواهد و علایم دال بر پارگی لوله باشد به هیچ وجه نباید استفاده شود.

2- اندازه توده بزرگ باشد.

3- ضربان قلب جنین در سونوگرافی

4- شیردهی

5- بیماری خونی ، کبدی و کلیوی در بیمار

6- بارداری داخل رحمی همزمان

درمان جراحی بارداری خارج رحمی:

درمان جراحی در مواردی که متخصص و جراح زنان تصمیم بگیرد روش درمانی مؤثر و رایجی است.جراحی میتواند بصورت باز ( لاپاراتومی ) و یا بسته ( لاپاراسکوپی ) انجام شود. بسته به شرایط و امکانات موجود ، یکی از این روشها انتخاب میشود. هر دو روش جراحی باز و بسته و حفظ کردن یا برداشتن لوله معایب و مزایایی دارند و بهترین روش جراحی توسط جراح زنان بطور اختصاصی برای هر فرد با توجه به شرایط انتخاب میشود.

بهترین درمان حاملگی خارج رحمی :

متخصص و جراح زنان موقع جراحی بسته به سایز توده، سابقه بارداری های قبلی ، وضعیت باروری و سالم بودن یا پاره بودن لوله و سابقه نازایی ، ممکن است قادر به حفظ لوله یا مجبور به برداشتن وخارج کردن لوله باشد. در صورتی که لوله آسیب زیادی دیده باشد و یا دچار پارگی شده و یا فرد بیمار دیگر قصد بارداری در آینده نداشته باشد باید لوله برداشته شود.اما اگرلوله پاره نشده و بیمار بخواهد قدرت باروری خود راحفظ کند و لوله سالم به نظر برسد متخصص زنان میتواند لوله را حفظ کند.

بهترین روش جراحی حاملگی خارج رحمی:

درمان حاملگی خارج رحم را میتوان به دو روش انجام داد. رویکرد جراحی مناسب به پایداری وضعیت حیاتی بیمار، سایز و محل توده نابجا و تجربه جراح دارد.لاپاراتومی یا جراحی باز درصورتی ارجحیت دارد که علایم حیاتی بیمار پایدار نبوده و باز کردن سریع شکم ضروری باشد. در مواردی که بیمار سابقه جراحی قبلی و احتمال چسبندگی وسیع شکم و لگن داشته باشد جراحی باز ارجح است.در مواردی که جراح زنان متبحر و ماهر در لاپاراسکوپی باشد و مواردی که سایز حاملگی لوله ای کوچک باشد و سایر شرایط بیمارمحدودیتی ایجاد نکند انجام لاپاراسکوپی اقدام بهتری است.

پیگیری بعد از درمان حاملگی خارج رحمی:

جهت پیگیری پس از درمان دارویی لازم است غلظت بتا HCG در فواصل تعیین شده اندازه گیری شود.در صورتی که میزان کاهش یافتن آن کافی نباشد ممکن است تزریق دوز دیگری از دارو لازم باشد.پس از درمان جراحی نیز تیتراژ بتا بایستی چک شود و در صورت کاهش ناکافی ، درمان دارویی هم تجویز میشود.

در صورتی که سابقه حاملگی خارج رحمی و یا مشکلات لوله ای را دارید می توانید جهت بهترین درمان حاملگی خارج رحمی و باروری به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش ، بهترین جراح زنان و فوق تخصص ناباروری مراجعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه دوستی [ 1402-12-15 ]
خانم دکتر چجوری میتونم وقت بگیرم .خواهش میکنم جواب بدین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین