منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / ریزش مو در بارداری

ریزش مو در بارداری

ریزش طبیعی مو در بارداری :

در مردان و زنان هر روزه بطور طبیعی حدود 100-50 عدد تار مو ریزش پیدا می کند. در دوران بارداری به دلیل سطح بالای هورمون استروژن معمولا موها براق و پر پشت می شوند. در واقع استروژن باعث کندی چرخه طبیعی ریزش مو می شود. اما بعضی از مادران باردار ، دچار نازکی تارهای مو و ریزش مو می شوند که این هم می تواند طبیعی باشد. در دوران پس از زایمان هم ممکن است مادران ، ریزش موها را تجربه کنند.

علل ریزش مو در بارداری :

یکی از نگرانی های مادران باردار که در مراقبت های دوران بارداری با متخصص زنان و زایمان خود مطرح می کنند ریزش مو است که علل مختلفی دارد:

1- تغییرات هورمونی :

تعداد کمی از زنان ممکن است تحت تأثیر تغییرات هورمونی دوران بارداری دچار ریزش مو شوند. این تغییرات هورمونی ممکن است بلافاصله باعث ریزش مو نشوند. در واقع در سه ماهه اول بارداری ، معمولا مادر ریزش مو را تجربه نمی کند و بعد از چند ماه تار مو نازک تر شده و سپس ریزش پیدا می کند. در کنار تغییرات هورمونی ، کمبود ویتامین و استرس نیز باعث ریزش مو می شوند. ریزش مو در بارداری شدید و طولانی نبوده و بنابراین جای نگرانی نیست. در مواردی نه چندان شایع ( برخی تومورها ) ممکن است هورمون تستوسترون در خون مادر باردار افزایش پیدا کرده و باعث پر مویی و هیرسوتیسم و ریزش موی همزمان در مادر باردار شود.

2- بیماریهای تیروئید :

کم کاری تیروئید معمولا شایعتر از پرکاری بوده و با علایمی مانند پر خوابی ، اضافه وزن ، خستگی ، یبوست ، ریزش مو و خشکی پوست همراه است اما در موارد خفیف ممکن است بدون علامت بوده و یا صرفا در کنار عوامل دیگر باعث ریزش مو شود. کم کاری تیروئید با آزمایش خون به راحتی قابل تشخیص و قابل درمان است. کم کاری تیروئید بعد از زایمان نیز ممکن است باعث از دست دادن مو شود.

3- کم خونی یا آنمی :

کم خونی فقر آهن در دوران بارداری بدلیل مصرف ذخیره آهن توسط جفت و جنین ، عامل شایعتری جهت ریزش مو محسوب می شود. کم خونی باعث احساس خستگی ، تپش قلب ، تنگی نفس حین فعالیت و ریزش مو می شود. نازک شدن موها تا ماهها بعد از جبران کمبود آهن ، به حالت طبیعی بر نمی گردد. کمبود آهن در بارداری های دوقلویی و چند قلویی شایعتر و شدید تر است.

4- کمبود ویتامین :

ویتامین روی ، آهن ، ویتامین C ، ویتامین A و ....از ویتامین های ضروری جهت سلامت مو ، پوست و ناخن هستند. کمبود ویتامین های ضروری باعث ریزش مو می شود. با مصرف مکمل های دوران بارداری و نیز تغذیه صحیح می توان از ریزش مو تا حدودی پیشگیری کرد.

5- استرس :

استرس در اثر شرایط خانوادگی ، شغلی ، شرایط خاص بارداری که مادر بخاطر سلامت جنین تحت استرس قرار می گیرد مانند حاملگی های پر خطر ، سابقه سقط ، بارداری با روشهای کمک باروری و......، می تواند از عوامل ریزش مو در مادر باردار باشد.

6- بیماریهای خود ایمنی :

گاهی دلیل ریزش مو در مادر باردار ، ارتباطی به بارداری ندارد ، بیماریهای پوستی و بیماریهای خود ایمنی می توانند عامل ریزش مو در بارداری باشند.

ریزش مو پس از زایمان :

ریزش مو بعد از زایمان در عرض چند ماه اول ، به دلیل افت سطح هورمون استروژن در خون مادر ، رخ می دهد و سه تا چهار ماه بعد از آن به اوج می رسد. همچنین عوامل ریزش مو در بارداری مانند کم خونی و کمبود ویتامین ، در صورت ادامه یافتن می توانند باعث ریزش مو بعد از زایمان شوند. ریزش مو موقتی بوده و بعد از آن ، حجم و رشد مو به حات طبیعی باز می گردد.

پیشگیری از ریزش مو در بارداری :

ریزش مو در بارداری تا حدود زیادی طبیعی بوده و اقدام خاصی جهت پیشگیری لازم نیست . اما بهتر است روشهای مراقبت از مو را در همه موارد انجام دهید. مثلا استفاده از تغذیه صحیح و مصرف مکمل های مناسب ، درمان بیماریهای خاص، استفاده از شامپوهای تقویت کننده ، اجتناب از آسیب به موها مانند استفاده از رنگهای شیمیایی و بی کیفیت ، کشش طولانی مدت و محکم موها ، استفاده از اتو مو و....

بهترین درمان ریزش مو در بارداری :

ریزش مو در بارداری معولا با گذشت زمان بهبود می یابد و نیاز به درمان خاصی نیست. اما در مواردی که علت ریزش مو ، کم خونی ، کمبود ویتامین ، بیماری تیروئید و.. باشد ، درمان دارویی و یا مصرف مکمل ، اهن و اسید فولیک ، درمان قطعی ریزش مو محسوب می شود. شامپوهای تقویت کننده و ضد ریزش مو و نیز برخی درمان های موضعی ریزش مو با تجویز متخصص پوست ، در بارداری بلامانع هستند. تغذیه صحیح و نیز پرهیز از استرس و کشش مو در درمان بسیار مؤثر هستند.

مطب دکتر منصوره پژمان منش فوق تخصص جراحی زنان زایمان ، زیبایی و ای وی اف اصفهان پذیرای مادران باردار و زوجهای نابارور در اصفهان می باشند.
نوبت دهی انلاین با کلیک بر ادرس سایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین