منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / عوارض بارداری در سن بالا

عوارض بارداری در سن بالا

حاملگی در سن بالا :

امروزه بنا به دلایل مختلف ، زوجها باروری خود را به تعویق می اندازند و در سنین بالا اقدام به بارداری می کنند . با توجه به اینکه با افزایش سن ، قدرت باروری مخصوصا در بانوان کم می شود ، و بارداری در سن بالا نیز ممکن است با عوارضی همراه باشد ، توصیه ما بعنوان پزشک فوق تخصص ناباروری این است که زوجها به محض اینکه شرایط فرزند اوری را داشتند ، جهت بارداری اقدام کنند.

علل بارداری در سن بالا :

بارداری در سنین بالا به دلایل مختلفی صورت می گیرد. امروزه با بالا رفتن سن ازدواج در خانمها ، سن اولین بارداری هم بالا رفته است. از طرفی تعدادی از زوجها ، به علت شرایط اقتصادی ، تحصیلی ، بیماری و طی دوره درمان ، شغلی و.... بارداری را به تعویق انداخته و پس از سالها استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری ، در سنین بالا جهت بارداری اول و یا آوردن دومین و سومین فرزند اقدام می کنند . همچنین ناباروری زوجها هم عاملی است که باعث می شود ، پس از درمان نابروری ، بارداری گاهی در سنین بالا اتفاق افتد.

بهترین سن باروری :

بهترین سن بارداری در خانمها بین 20 تا 30 سال می باشد . چرا که بانوان از نظر فیزیکی و ....در بهترین شرایط قرار دارند. با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ، کاهش کیفیت اسپرم ، ناباروری و خطر اوتیسم نیز افزایش می یابد.

خطرات حاملگی در سن بالای مادر :

علت اینکه متخصصین زنان تأکید بر بارداری در سنین پایین ( بالای 18 سال ) دارند ، این است که بارداری در سن بالا برای مادر باردار و همچنین برای جنین عوارض و خطراتی دارد . این خطرات عبارتند از :

دوقلویی :

به علت تغییر درمیزان هورمونهای زنان در سن بالای مادر ، احتمال ازاد شدن دو تخمک همزمان ، احتمال حاملگی دوقلویی بیشتر است . اما از ان طرف عوارض بارداری دوقلویی و خطرات آن نیز در سن بالای مادر بیشتر است.

زایمان زودرس :

احتمال زایمان زودرس در حاملگی سن بالا نسبت به بارداری در سنین پایین تر ، بیشتر اتفاق می افتد.

ناهنجاری کروموزومی :

با افزایش سن مادر و کاهش کیفیت تخمک ، احتمال مشکلات کروموزومی در تخمک و جنین افزایش می یابد . به همین میزان احتمال سقط اوایل بارداری بدلیل ناهنجاری کروموزومی جنین زیادتر است.

سندرم داون :

احتمال ایجاد سندرم داون مخصوصا با سن بالای مادر ( بالای 35 سال ) بیشتر است. احتمال ابتلای جنین به سندرم داون در مادران بالای 40 سال حدود یک در هر صد بارداری می باشد.

دیابت بارداری :

احتمال ابتلا به دیابت بارداری در سن بالا بیشتر از سایر سنین است. ابتلا به دیابت و فشار خون کنترل نشده می تواند باعث مرگ جنین در داخل رحم شود.

سقط جنین :

سقط مخصوصا در سه ماه اول بارداری بدلیل همان نقایص کروموزومی در سنین بالا شایعتر است. همچنین حاملگی پوچ ، حاملگی مول و تشکیل نشدن قبل جنین نیز در مادران با سن بالا بیشتر است.

فشار خون حاملگی :

با بالا رفتن سن مادر احتمال ابتلا به فشار خون افزایش می یابد. فشار خون بالا نیز خطرات و عوارضی از جمله محدودیت رشد جنین در داخل رحم ( IUGR ) ، زایمان زودرس ، وزن کم نوزاد در هنگام تولد و...، به همراه دارد.

خونریزی از جفت :

خونریزی در بارداری ، در سه ماهه سوم بارداری بدلیل جدا شدن زود رس جفت از دیواره رحم و یا جفت سر راهی ، در سنین بالا محتمل تر است.

جفت سر راهی :

احتمال ایجاد جفت سر راهی ( محل جفت در دهانه رحم ) در سن بالای 35 سال بیشتر است که خود احتمال سزارین را بیشتر می کند.

نوزاد با وزن بالا یا وزن پایین :

احتمال وزن کم نوزاد بدلیل زایمان زودرس و یا IUGR و وزن بالا ( ماکروزمی ) بدلیل دیابت ، در مادرانی که حاملگی در سن بالا دارند ، بیشتر است.

سزارین :

احتمال سزارین در سن بالا بدلیل عوارض دوران بارداری بیشتر است. اما عوارض سزارین هم در سن بالا بدلیل اضافه وزن ، احتمال چسبندگی در صورت سابقه جراحی های قبلی و عفونت مزمن ، بیماریهای زمینه ای مانند دیابت و فشار خون ، میوم رحمی و... بیشتر محتمل است.

شرایط بارداری در سن بالا در مقاله بعدی توضیح داده خواهد شد.

بانوان عزیزی که به هر دلیل با افزایش سن دچار ناباروری و یا تاخیر در باروری شده اند می توانند جهت دریافت مشاوره در مورد بارداری در سن بالا و انجام مراقبت های قبل از بارداری ، به مطب دکتر منصوره پژمان منش ، جراح زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان مراجعه نمایند. شماره تماس 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین