منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین

انواع جفت


جفت چیست؟

جفت عضوی حیاتی است که در طول مدت بارداری ، اکسیژن و مواد غذایی را از طریق مادر برای جنین تامین می کند. در واقع جفت پل ارتباطی بین مادر و جنین است که وظیفه تغذیه جنین را بر عهده دارد و از ابتدای بارداری در محل لانه گزینی تشکیل می شود.

اجزای جفت :

جفت از چند بخش تشکیل شده است : بافت جفت ، دو لایه پرده و بند ناف .
جفت از یک طرف در محل لانه گزینی به دیواره رحم می چسبد و از طرف دیگر از طریق بند ناف به جنین متصل است . عروق سطح جفت در نقطه محل اتصال بند ناف به جفت ، به هم پیوسته و عروق بند ناف را تشکیل می دهند که شامل سه رگ می باشد.و این سه رگ اصلی ( دو سرخرگ و یک سیاهرگ ) وظیفه تغذیه جنین را برعهده دارند.

رشد و تکامل جفت :

همانطور که گفته شد جفت از ابتدای بارداری در محل لانه گزینی جنین در دیواره رحم تشکیل می شود و همزمان با رشد جنین، رشد می کند.. رشد جفت در سه ماهه اول بارداری سریعتر از رشد جنین بوده اما در حدود 4 ماهگی وزن جنین و جفت با هم برابر است.
در اواخر بارداری جفت که دایره ای شکل است حدود 22 سانتی متر قطر، 470 گرم وزن و 2/5 سانتی متر ضخامت دارد. البته وزن و اندازه جفت و حتی شکل جفت در افراد مختلف و در هر بارداری متفاوت است.

عملکرد جفت :

علاوه بر تغذیه جنین ، عملکرد ریوی ، کلیوی و کبدی جنین در طول مدت بارداری ، وابسته به جفت است. همچنین هورمون حاملگی یا همان HCG از جفت ترشح شده و در ابتدای بارداری با تولید پروژسترون ، وظیفه تداوم بارداری را بر عهده دارد. هورمونهای دیگری هم از جفت ترشح می شوند که عملکردهای اساسی دیگری را در طول بارداری و حین زایمان انجام می دهند.

انواع جفت در سونوگرافی :

جفت بر اساس شکل و یا محل اتصال به دیواره رحم ، انواعی دارد که معمولا در سونوگرافی حاملگی هم قابل رؤیت بوده و گزارش می شود. بعضی از انواع جفت برای بارداری و جنین خطری ایجاد نمی کنند اما بعضی ممکن است عوارضی داشته و حاملگی را در زمره بارداری پر خطر قرار دهند. در این موارد ممکن است جهت پیشگیری از خونریزی ، متخصص زنان و زایمان شما تصمیم به عمل سزارین بگیرد.

1- انواع جفت براساس محل اتصال به رحم :

موقعیت جفت در سونوگرافی معمولا به یکی از این چند مورد گزارش می شود. جفت هایی که به دیواره قدامی ، خلفی ، قله رحم و یا دیواره جانبی رحم متصل می شوند ، طبیعی بوده و خطری برای جنین و مانعی برای زایمان ایجاد نمی کنند . اما در صورتی که محل اتصال جفت در پایین ترین قسمت رحم ( دهانه رحم ) باشد ( که به ان جفت سر راهی گفته می شود ) و یا در محل برش قبلی سزارین که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان مشکل ایجاد کند که در این موارد زایمان باید به روش سزارین انجام شود.

2 - انواع جفت بر اساس شکل :

شکل طبیعی جفت ، گرد و یکدست است اما ممکن است بصورت دو لوبی ، چند لوبی ، جفت با لوب فرعی ، جفت حلقوی ، جفت غشایی و.... باشد. این مدل جفت ها ممکن است عوارضی برای جنین و بارداری و زایمان ایجاد کنند . البته چند لوبی بودن و جفت غشایی و .. پس از خروج جفت موقع زایمان مشخص می شوند.

3 - انواع جفت بر اساس اندازه و وزن :

جفت در بارداری های مختلف ممکن است کوچکتر و یا کم وزن تر از حد عادی باشد . جفت کوچک در موارد IUGR دیده می شود. در مواردی هم جفت بزرگتر و حجیم تر از حد عادی است که البته مشکلی ایجاد نمی کند. جفت بزرگ در موارد ماکروزومی و دیابت بیشتر دیده می شود.

عوارض و خطرات انواع جفت :

انواع اختلالات جفت و بند ناف باعث عوارض و خطراتی برای جنین و بارداری می شوند . حتی بعضی از انها باعث زایمان زودرس ، مرگ جنین در داخل رحم و....می شوند.
ایا سقط ممکن است بدلیل جفت غیر طبیعی ایجاد شود ؟
در مورد اختلالات جفت و بند ناف و خطرات انواع جفت در بارداری در مقاله بعدی توضیح خواهیم داد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زایمان و زیبایی و فوق تخصص ای وی اف اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ذخیره سلولهای بند نافذخیره سلولهای بند ناف

اخیرا با گرفتن نمونه خون بند ناف در زمان زایمان و ذخیره این سلولها تا سالها بعد ، راهکارهای جدید درمانی و روزنه های امید در درمان بیماریهای صعب العلاج ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین