منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آی وی اف / بایدها و نبایدهای کاشت جنین

بایدها و نبایدهای کاشت جنین

سؤالات شایع کاشت جنین :

کاشت جنین یا انتقال جنین به رحم مرحله نهایی ای وی اف محسوب می شود . کاشت جنین در رحم با استفاده از جنین تازه ، یعنی چند روز بعد از پانکچر تخمدان انجام می شود یا جنین فریز و یا جنین اهدایی بعد از اماده سازی اندومتر به رحم منتقل می شود. در هر دو صورت مراقبت های قبل و بعد از انتقال جنین لازم است و دستورات و داروهای لازم توسط پزشک فوق تخصص ناباروری شما تجویز می شود. در این مقاله به سؤالات شایعی که شما عزیزان مطرح می کنید پاسخ خواهیم داد .

بعد از انتقال جنین ، استراحت مطلق لازم است ؟

در مورد میزان استراحت بعد از کاشت جنین در مقاله های قبلی اشاره کرده ایم. جابجایی از روی تخت ، حدود 15-10 دقیقه بعد از منتقل شدن جنین به رحم مانعی ندارد. در طی چند روز بعدی تنها استراحت نسبی توصیه می شود . بعد از آن انجام فعالیت روزانه سبک تا جایی که شخص احساس راحتی داشته باشد مانعی ندارد و فرد فقط باید از انجام فعالیت سنگین خودداری کند.

رابطه جنسی بعد از کاشت جنین :

تا زمان انجام تست بارداری نباید رابطه جنسی داشته باشید مخصوصا اگر تعیین جنسیت با پی جی دی انجام شده باشد. در صورت مثبت شدن آزمایش بارداری ، بهتر است تا زمان سونوگرافی قلب جنین ، از رابطه جنسی پرهیز کنید تا وضعیت ساک بارداری و قلب جنین و جغت مشخص شود.

لکه بینی بعد از کاشت جنین :

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد:
1- لانه گزینی جنین در دیواره رحم
2- عبور کاتتر حاوی جنین از داخل دهانه رحم
3- وجود پولیپ داخل حفره رحم یا دهانه رحم
4- اسیب دیواره رحم
5- افت سطح هورمون بدلیل تغییر دوز دارو

تا چه زمانی باید داروها را مصرف کرد؟

داروهای تجویز شده بعد از انتقال جنین باید بی کم و کاست ادامه یابند. از تغییر خود سرانه دوز داروها و کم و زیاد کردن و یا قطع کردن آنها خودداری کنید. داروها را باید تا زمان انجام ازمایش حاملگی ( حدود 17-16 روز بعد از کاشت جنین ) مصرف کنید و در صورت مثبت شدن تست حاملگی ، لازم است بازهم داروها را ادامه دهید.

آیا می توان بجای آمپول پروژسترون از شیاف یا قرص استفاده کرد ؟

تزریق عضلانی آمپول پروژسترون بر مصرف سایر پروژسترون ها مانند قرص و شایف ارجحیت دارد. اما اگر خانمی با تزریق عضلانی دچار عوارضی مانند آبسه در محل تزریق شود ، با نظر پزشک فوق تخصص ای وی اف خود می تواند از سایر انواع دارو استفاده کند.

بوتاکس و لیزر موی زاید بعد از انتقال جنین :

انجام اقدامات مختلف زیبایی بعد از کاشت جنین باید با مشورت پزشک معالج شما باشد. اما توصیه های ذیل بطور کلی باید رعایت شوند :

آیا رفتن به دندانپزشکی بعد از کاشت جنین مجاز است؟

مراقبت های دوران بعد از انتقال جنین ، همانند دوران بارداری است . در واقع شخص باید با احتمال بارداری ، کارهای غیر مجاز در بارداری را انجام ندهد. اقدامات دندانپزشکی باید قبل از کاشت جنین انجام شود.

آیا می توان بعد از انتقال جنین به استخر رفت ؟

استحمام و دوش گرفتن کوتاه مدت در روزهای اول بعد از انتقال جنین بلامانع است..بعد از کاشت جنین ، از رفتن به استخر بدلیل احتمال عفونت واژن اکیدا خودداری کنید.

در صورت ناباروری و یا ای وی اف ناموفق و یا بروز هر گونه مشکل بعد از کاشت جنین ، می توانید از مشاوره و راهنمایی دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زیبایی و فوق تخصص ای وی اف و تعیین جنسیت اصفهان بهره بگیرید.
نوبت دهی از طریق وبسایت امکان پذیر می باشد. شماره تماس 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :الناز جون [ 1403-01-01 ]
خانم دکتر پژمان منش مهربون. شما بی نظیرید و با دلسوزی با بیماران برخورد میکنید . از خدا برای شما سلامتی و موفقیت می خواهم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کم شدن خونریزی در پریودکم شدن خونریزی در پریود

در مواردی کم شدن خونریزی ، علامت نارسایی تخمدان در حال وقوع و کاهش ذخیره تخمدان می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان تشخیص داده می شود. در صورتی ... ادامه مطلب

ذخیره سلولهای بند نافذخیره سلولهای بند ناف

اخیرا با گرفتن نمونه خون بند ناف در زمان زایمان و ذخیره این سلولها تا سالها بعد ، راهکارهای جدید درمانی و روزنه های امید در درمان بیماریهای صعب العلاج ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین