منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمی

عوارض وازکتومی در مردان

لوله بستن :

انواع روش‌ها برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند . اکثر روشها مانند آی یو دی ، کاندوم ، روشهای اورژانسی و قرص های ضد بارداری ، همگی روشهای موقتی بوده و بعد از قطع مصرف این روشها ، باروری فرد به حالت نرمال برمی گردد. اما تنها روش دایمی پیشگیری از بارداری ، عقیم سازی یا لوله بستن است که هم در مردان و هم در زنان قابل انجام است.

بهترین روش ضد بارداری :

انتخاب روش جلوگیری کار ساده‌ای نیست و قطعا انتخاب مناسب ترین و بهترین روش جلوگیری از بارداری نیاز به مشاوره با بهترین متخصص زنان دارد . درانتخاب روش لوله بستن چه در زنان و چه در مردان ، لازم است زوجین قبل از آن با هم به توافق رسیده و تصمیم آنها قطعی شده باشد. قطعی ترین و بهترین روش ضد بارداری در مردان ، وازکتومی است.

توبکتومی :

توبکتومی یا لوله بستن در خانمها قطعی ترین روش پیشگیری از بارداری محسوب شده و توسط جراح زنان انجام می شود. توبکتومی در زنان سرپایی نبوده و در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام می شود. گرچه توبوپلاستی یا عمل باز کردن لوله در زنان نیز توسط جراح فوق تخصص زنان و نازایی قابل انجام است اما چون در همه افراد مناسب نبوده و همیشه هم موفقیت امیز نیست ، توبکتومی را باید یک روش قطعی و غیر قابل بازگشت در نظر گرفت .

وازکتومی :

وازکتومی یا لوله بستن در مردان روش قطعی و دایمی عقیم سازی در مردان است. وازکتومی توسط جراح مردان یا اورولوژیست انجام می شود و درآن لوله ای که اسپرم را از بیضه به سمت مجرا هدایت می کند ( واز) ، از وسط قطع می شود. پس ازعمل وازکتومی ، اسپرم با ارگاسم و انزال از مجرا خارج نمی شود .

نحوه عمل وازکتومی :

مردانی که تصمیم به وازکتومی دارند باید در مورد عوارض و مزایای وازکتومی آگاهی داشته باشند و قبل از آن با جراح خود مشاوره کنند. عمل وازکتومی معمولاً بصورت سرپایی بوده و حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. در عمل وازکتومی تحت بیحسی موضعی یک برش روی پوست کیسه بیضه داده شده و مجرا قطع می شود. گرچه عمل برگشت وازکتومی در مواردی امکان پذیر است اما چون دربیش از 50 در صد موارد ، موفقیت آمیز نیست ، به این روش باید بعنوان روشی دایمی و غیر قابل برگشت نگاه کرد.

آیا وازکتومی باعث نقص عملکرد جنسی می شود؟

مردانی که عمل وازکتومی به آنها پیشنهاد می شود ، نگران از دست دادن قوای جنسی و به اصطلاح مردانگی خود هستند. خوشبختانه پس از وازکتومی همچنان اسپرم در بیضه ساخته می شود اما فقط از مجرا خارج نمی شود. مردان در رابطه جنسی هیچ نقص عملکردی و کاهش میل جنسی ، زود انزالی ، دیر انزالی و....نخواهند داشت و نعوذ و ارگاسم بطور طبیعی انجام شده و در هنگام انزال ، مایع منی بدون اسپرم از مجرا خارج می شود. حتی زوجها آرامش و رضایت جنسی بیشتری را تجربه می کنند ، چرا که استرس و نگرانی بارداری ناخواسته را نخواهند داشت.

تا چه مدت بعد از وازکتومی باید جلوگیری کرد؟

در طی سه ماه اول بعد از عمل لوله بستن ، زوجها باید از یک روش ضد بارداری مطمئن استفاده کنند. زیرا اسپرمهایی که از قبل تولید شده اند ، بعد از وازکتومی نیز در لوله واز وجود دارند و می توانند باعث باروری شوند. اگر وازکتومی موفق باشد ، سه ماه بعد از وازکتومی ، قطعا دیگر هیچ اسپرمی داخل مایع منی وجود ندارد.

رابطه جنسی بعد از وازکتومی :

زمانی که بخیه روی پوست جذب شود می توان رابطه جنسی را از سر گرفت ( معمولا بعد از یک الی دو هفته ) . اما باید از یک روش جلوگیری از بارداری مطمئن استفاده کرد تا زمانی که نتیجه آزمایش اسپرم ، هیچ اسپرمی را در مایع منی نشان ندهد ( آزواسپرمی ) .

خطرات وعوارض وازکتومی :

لوله بستن در مردان هیچ گونه عوارض و خطراتی ندارد . در طی چند روز بعد از عمل وازکتومی ، علایمی مانند درد خفیف ، کبودی ، ترشح خونابه از زخم ، احتقان یا پرخونی خفیف بیضه و.... وجود دارد که با مسکن و کمپرس سرد و استراحت برطرف می شوند.
در صورتی که این علایم برطرف نشده و یا تب ، بزرگی کیسه بیضه ، درد شدید و... .. وجود داشته باشد ممکن است نشانه خونریزی و یا عفونت بوده و باید سریع به جراح مربوطه مراجعه شود . کمر درد و از دست دادن قوای جنسی از عوارض لوله بستن در مردان نمی باشد.

مراقبت های بعد از وازکتومی :

  1. تا 10-7 روز از رابطه جنسی و انزال خودداری کنید.
  2. روز بعد از عمل می توانید دوش بگیرید اما تا چند هفته از رفتن به وان ، استخر و شنا پرهیز کنید.
  3. فعالیت های روزمره را می توانید طرف چند روز از سر بگیرید اما فعالیت سنگین نداشته باشید.
  4. تا سه ماه از یک روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید.
  5. پانسمان محل عمل را روزی یکبار تعویض کنید.

اگر بدنبال بهترین متخصص و جراح جهت مشاوره ناباروری ، پیشگیری از بارداری ، درمان بیماریهای زنان ، انواع جراحی زنان و تعیین جنسیت هستید می توانید از راهنمایی دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زیبایی ، فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان ، بهر مند شوید.
نوبت اینترنتی از سایت و شماره تماس 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جراحی زیبایی واژنانواع جراحی زیبایی واژن

با مشاوره با متخصص زیبایی زنان در اصفهان و با استفاده از روشهای نوین جوانسازی واژن و ترکیبی از روشها میتوان به روشن کردن واژن و ناحیه تناسلی کمک کرد. ... ادامه مطلب

عوارض وازکتومی در مردانعوارض وازکتومی در مردان

مردانی که وازکتومی بعنوان قطعی ترین روش ضد بارداری ،به آنها پیشنهاد می شود ، نگران عوارض و خطرات آن و نیز از دست دادن قوای جنسی خود هستند و ... ادامه مطلب

عوارض توبکتومی  در زنانعوارض توبکتومی در زنان

بعضی خانمها بر این باور هستند که لوله بستن برای انها عوارض دایمی به همراه خواهد داشت و بدون مشاوره با متخصص زنان با تجربه نمی توانند بهترین ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین