منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی

عوارض توبکتومی در زنان


لوله بستن در خانمها :

لوله بستن در زنان یا توبکتومی ( TL ) ، روش دایمی پیشگیری از بارداری محسوب می شود که باید آگاهانه و با مشورت بهترین جراح و متخصص زنان انجام شود. چرا که تقریبا در اکثر موارد ، غیر قابل بازگشت خواهد بود. جراحی توبکتومی نسبت به وازکتومی مشکل تر بوده و نیازمند مراقبت های بیشتری است.

بهترین روش توبکتومی :

رایج ترین و بهترین روش بستن لوله ها ، قطع کردن وسط لوله و سوچور کردن و دور کردن دو انتهای لوله ازهم است ، بطوری که احتمال اتصال مجدد آنها وجود نداشته باشد. پس از برش دادن قسمتی از لوله ، انسداد لوله معمولا توسط نخ، حلقه یا کلیپس صورت میگیرد و تخمک آزاد شده نمی تواند با اسپرم ترکیب شود. TL از سه طریق می تواند انجام شود:

بهترین زمان بستن لوله ها در زنان :

در خانمها می توان بلا فاصله بعد از زایمان طبیعی ، در حین سزارین و یا هر موقع دیگری TL را انجام داد . اما بهترین زمان بستن لوله ها در زنان ، روز بعد از زایمان طبیعی و یا حین سزارین است ، چرا که در شرایط راحت تری انجام می شود.

توبکتومی در چه افرادی بهترین روش محسوب می شود؟

عوارض توبکتومی :

TL یا لوله بستن در خانمها نیازمند عمل جراحی است و تحت بیهوشی انجام می شود . بنابراین همانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد. یکسری عوارض ، خاص بعد عمل و موقتی بوده و شامل احتمال خونریزی، تب و عفونت در محل جراحی و ... می باشد . عوارض دیگر شامل عواقب لوله بستن است که البته بطور نادر رخ می دهند .توبکتومی اگر توسط جراح زنان با دقت انجام شود ، احتمال عارضه به صفر می رسد.

شکایات شایع بعد از توبکتومی :

بعضی خانمها بر این باور هستند که لوله بستن برای انها عوارض دایمی به همراه خواهد داشت و ممکن است بدون مشاوره با متخصص زنان با تجربه نتوانند درانتخاب بهترین روش ضد بارداری ، .به راحتی تصمیم بگیرند. اما با آگاهی از مزایا و معایب TL راحت تر می توانند جهت توبکتومی اقدام کنند.

افزایش خونریزی پریود:

بسیاری زنان بر این باور هستند که لوله بستن عامل خونریزی شدید پریود آنها است . در صورتی که لوله بستن هیچ نقشی در میزان خونریزی قاعدگی ندارد. افزایش سن ، تغییرات هورمونی و یا تغییراتی که در بافت رحم ایجاد می شود ، فیبروم و پولیپ رحم می توانند عامل افزایش خونریزی باشند.

کمر درد و درد لگن :

دیس منوره ، کمر درد و درد لگن بعد از لوله بستن ارتباطی با عمل توبکتومی ندارد و باید علل استخوانی عضلانی ، علل عصبی ، عفونت های زنان ، ضایعات رحم مانند فیبروم و.... را بررسی کرد.

کاهش میل جنسی :

میل جنسی بعد از لوله بستن نه تنها کم نمی شود ، بلکه بدلیل کاهش استرس ناشی از بارداری ناخواسته ، میل جنسی و میزان ارگاسم افزایش می یابد.

برقراری رابطه جنسی بعد از لوله بستن :

چه زمانی بعد از لوله بستن می توان با خیال راحت رابطه زناشویی داشت ؟
بعد از جوش خوردن بخیه ها درداخل لگن ، که معمولا یک تا دو هفته طول می کشد ، می توان رابطه جنسی را برقرار کرد . اما بهتر است جهت اطمینان از عدم حاملگی ، تا یکماه از یک روش ضد بارداری دیگر استفاده کرد.

آیا بعد از TL ، احتمال بارداری وجود دارد؟

در موارد بسیار نادر ، احتمال متصل شدن خودبخودی دو سر لوله فالوپ در داخل لگن و در نتیجه بارداری وجود دارد که در اینصورت احتمال بارداری خارج رحمی ، بالاتر است.

آیا توبکتومی قابل برگشت است؟

همانطور که اشاره شد ، این روش را باید یک روش دایمی در نظر گرفت ولی در شرایطی که در مقاله ای جداگانه توضیح داده شده ، میتوان عمل توبوپلاستی یا باز کردن لوله را انجام داد.البته عمل برگشت توبکتومی ، عمل راحتی نیست و ممکن است پزشک فوق تخصص ناباروری ، روش دیگری را برای بارداری بعد از توبکتومی پیشنهاد دهد.

جهت مشاوره با بهترین جراح زنان ، در مورد بهترین روش ضد بارداری ، درمان ناباروری ، جراحی های زیبایی واژن و تعیین جنسیت ، دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان را به شما پیشنهاد میکنیم . تلفن تماس : 03136206186
نوبت اینترنتی از طریق وبسایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدی [ 1403-05-31 ]
مرسی از مطالب اموزنده و چقدر خوب و کامل توضیح دادین. من قبلا هر مشکلی داشتم فکر میکردم به لوله بستن ربط داره. اما واقعا اینطور نیست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای لابیاپلاستیروشهای لابیاپلاستی

سلیقه و ظرافت عمل جراح در رضایت بانوان و تغییرات ایجاد شده بسیار مؤثر است.لابیاپلاستی در صورتی که توسط جراح ماهر انجام شود هیچ گونه عوارضی ندارد. ... ادامه مطلب

ناباروری غیر قابل توجیهناباروری غیر قابل توجیه

بیماری اندومتریوز نیز یکی از بیماریهای شایع زنان و ازعوامل اصلی نازایی بدون علت است که در اکثر موارد بدون علایم بوده و در آزمایشات و بررسی های روتین تشخیص داده نمی شود. ... ادامه مطلب

انواع جراحی زیبایی واژنانواع جراحی زیبایی واژن

با مشاوره با متخصص زیبایی زنان در اصفهان و با استفاده از روشهای نوین جوانسازی واژن و ترکیبی از روشها میتوان به روشن کردن واژن و ناحیه تناسلی کمک کرد. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین