منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی

تبخال تناسلی

تب خال تناسلی در خانمها :

امروزه مراجعه زنان و دختران به متخصص زنان و زایمان به علت ابتلا به تب خال تناسلی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است که به علت روابط خارج از چارچوب و یا روابط متعدد می باشد. تبخال یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبودی و عود مجدد موضعی تظاهر می کند.عامل عفونی تب خال ، ویروس هرپس می باشد که می تواند باعث آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان شود.نوع شماره ۲ این ویروس عامل ایجاد تبخال تناسلی است که خاص بزرگسالان بوده و از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود .تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شده و ممکن است علایم بالینی داشته و یا نداشته باشد. ویروس هرپس در حالت مخفی هم قابلیت انتشار دارد .

محل بروز تب خال تناسلی :

در خانمها محل ابتدائی تظاهر ضایعات تبخال تناسلی، واژن و دهانه رحم است در حالیکه پس از عود ، زخمها در واژن ، پوست اطراف مقعد ، پاها و باسن ایجاد می شود .در مردان آلت تناسلی یا ناحیه شرمگاهی محل بروز زخمهای تبخال تناسلی است .کسانیکه رابطه جنسی از راه مقعد دارند در آن نقطه هم ایجاد می شود.

روش انتقال تبخال تناسلی :

تب خال تناسلی از جمله عفونت های آمیزشی محسوب می شود. تماس با بزاق حاملین ویروس شماره ۱ ممکن است مهمترین وسیله انتشار ویروس هرپس باشد. شایعترین راه انتقال تب خال تناسلی بین شرکای جنسی از طریق مقاربت دهانی ، مقاربت واژینال و رابطه مقعدی می باشد.آلودگی نوزادان به ویروس هرپس معمولاً هنگام تولد و عبور از مجاری آلوده تناسلی و یا با نسبت کمتری در داخل رحم و یا بعد از تولد اتفاق می افتد. ویروس هرپس از طریق تماس با سطوح محیطی از جمله دستگیره در ، ظروف ، کاسه توالت و یا تخت خواب منتقل نمی شود. ریسک انتقال تب خال تناسلی از یک مرد الوده به ویروس به خانم غیر مبتلا ،خیلی بیشتر از شانس انتقال از یک خانم مبتلا به مرد غیر مبتلاست.

دوره واگیری تب خال تناسلی :

دور کمون بیماری تب خال تناسلی بین ۱۲-۲ روز است .ویروس هرپس را می توان ۲ هفته بعد از عفونت اولیه از دهان یا دستگاه تناسلی جدا کرد . عفونت اولیه تب خال تناسلی وعود آن می تواند بدون نشانه بالینی باشد . بعد از ابتلا ، ویروس هرپس برای سالها و احتمالاً تا آخر عمر بدون وجود نشانه بالینی به طور متناوب از مخاطهای آلوده ترشح میگردد .انتشار ویروس در مواردی که فرد علایم عفونت فعال را دارد ، بیشتر است.قدرت آلوده کنندگی زخمهای عودکرده تبخال تناسلی کوتاهتر از عفونتهای اولیه است و معمولاً ویروس را بعد از ۵ روز نمی توان در آنها یافت .بروز علائم بیماری معمولاً ۴ تا ۷ روز بعد از تماس با فرد حامل ویروس یا ترشحات حاوی ویروس است. البته، در اغلب موارد، ابتلا بدون علامت است.

علایم تب خال تناسلی :

شایعترین علامت بیماری تبخال تناسلی ، در صورت ایجاد ، پیدایش تاولهای کوچک آبدار در ناحیة تناسلی است که بعداً پاره میشوند و زخمهای دردناکی ایجاد میکنند وگاهی این زخمها عفونی میشوند. سوزش و درد هنگام دفع ادرار، و گاهی ترشحات آبکی واژینال هم مشاهده می شود.زخمهای تب خال تناسلی معمولاً ۴ تا ۷ روز بعد از اولین عفونت ایجاد میشوند و بیمار علائمی شبیه به سرماخوردگی نظیر تب و کوفتگی دارد. زخمهای تبخال تناسلی معمولاً در اولین ابتلا شدید ترند ولی در دفعات بعدی ابتلا ، ضایعات کوچکترند، درد کمتری ایجاد میکنند و زودتر بهبود می یابند. ضمن اینکه قبل از هر عود بیماری ، فرد در ناحیة مبتلا احساس خارش، ضربان یا سوزش دارد و ممکن است دردهایی در لگن یا پاها داشته باشد.

بهترین درمان تبخال تناسلی :

پس از معاینه و انجام بررسیهای ضروری پزشک متخصص زنان ، تبخال تناسلی را میتوان با داروهای ضد ویروس موجود درمان کرد. درمان تب خال تناسلی معمولاً به صورت خوراکی است و در اولین بار ابتلا برای ۷ تا ۱۰ روز و در موارد عود حدود ۵ روز انجام میشود و باعث کوتاه شدن دورة بیماری و بهبود سریعتر ضایعات تبخال تناسلی میشود. در افرادی که به طور مکرر دچار ضایعات تبخال تناسلی میشوند، میتوان از درمان طولانی مدت نگهدارنده استفاده کرد. این درمانها به مهار بیماری تبخال تناسلی کمک میکنند، ولی باعث درمان قطعی یا ریشه کنی ویروس هرپس نمیشوند.

پیشگیری ازتبخال تناسلی :

پیشگیری از تب خال تناسلی از طریق اجتناب از تماسهای جنسی پرخطر و مشکوک ، اجتناب از بی بند وباری جنسی و داشتن شرکای جنسی متعدد ، اجتناب از تماس جنسی هنگام فعال بودن ضایعات ، و استفاده از کاندوم در حین تماس جنسی امکان پذیر می باشد. هنوز واکسنی برای بیماری تبخال تناسلی وجود ندارد و بیشترین تأکیدها روی پیشگیری از ابتلا به آن است. هرچند که تحقیقات گسترده در زمینة تهیة واکسن مؤثر تبخال تناسلی همچنان ادامه دارد.

مراقبت های شخصی در زمان ابتلا به تبخال تناسلی :

به محض ایجاد علایم یا ضایعات مشکوک به تب خال تناسلی، به متخصص زنان مراجعه کنید زیرا تشخیص دقیق و به موقع بسیار اهمیت دارد.بایستی هر چه زودتر درمان مناسب شروع شده و ازعفونی شدن زخمها جلوگیری شود.علاوه بر درمان ضد ویروس جهت کاهش درد زخمها میتوان از درمانهای موضعی نیز استفاده کرد.نشستن در اب سرد یا استفاده از کمپرس سرد کمک کننده است. خشک و تمیز نگهداشتن ناحیه تناسلی و زخمها و نیزاستفاده نکردن از صابون توصیه شده است.همچنین از پوشیدن لباس زیرتنگ و محرک باید اجتناب کرد.بررسی از نظر سایر بیماریهای مقاربتی مثل سوزاک و سیفلیس و ایدز نیز توصیه میشود.
در صورت تیرگی ناحیه تناسلی ناشی از جای زخمها ، می توانید از روشهای جوانسازی و روشن کردن واژن تحت نظر متخصص زنان و زیبایی بهره ببرید.

دکتر منصوره پزمان منش ، جراح و فوق تخصص زنان و زیبایی اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

عوارض بارداری در سن بالاعوارض بارداری در سن بالا

با افزایش سن هم قدرت باروری کمتر شده و هم احتمال ناهنجاری کروموزومی بیشتر می شود. علاوه بر آن سن بالای پدر هم در باروری مهم است. با افزایش سن پدر ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین