منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / شیردهی / اثرات ضد بارداری شیردهی

اثرات ضد بارداری شیردهی

بهترین پیشگیری درشیردهی :

اکثر خانمهایی که شیردهی دارند تمایل دارند که در دوران شیردهی ، روش پیشگیری مناسب و مطمئنی داشته باشند تا از بابت بارداری ناخواسته دغدغه و نگرانی نداشته باشند.با اینحال برخی از بانوان نیزبا این باور که در دوران شیردهی باردار نمی شوند از روش جلوگیری مطمئنی استفاده نمی کنند و دچار بارداری ناخواسته می شوند.بنابراین بانوان محترم باید آگاهی کامل در مورد روشهای پیشگیری در این دوران داشته باشند و از پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشاوره و راهنمایی بگیرند.

اثرات ضد بارداری شیردهی :

آیا شیردهی باعث پیشگیری از بارداری می شود؟ شیردهی اثرات ضد بارداری متوسطی دارد.اثرات ضد بارداری شیردهی به شدت مکیدن پستان توسط نوزاد ، میزان استفاده از شیر خشک و میزان تغذیه مادر دارد.اگر مادر تغذیه خوبی نداشته باشد اثرات ضد بارداری شیردهی طولانی تر خواهد یود اما برگشت تخمک گذاری در زنان با تغذیه خوب یا بد در زمان مشابهی صورت خواهد گرفت.در صورتی که شدت و یا دفعات شیردهی ومکیدن پستان کم شوداثرات ضد بارداری نیز کاهش می‌یابد.

اثرات ضد بارداری شیردهی

آیا شیردهی صد درصد ازبارداری پیشگیری میکند؟

قدرت ضد بارداری شیردهی زمانی با قرصهای ضد بارداری برابری می کند که مادر شیرده پریود ماهانه نشده ، شیردهی مطلق ( تغذیه نوزاد فقط و فقط با شیر مادر ) و به فواصل منظم ( حتی در طول شب) باشد.البته این اثر فقط تا 6 ماه باقی خواهد ماند وپس از این مدت و یا با شروع پریود احتمال تخمکگذاری افزایش خواهد یافت.در صورتی که نوزاد فقط ازپستان مادر تغذیه کند اثرات ضد بارداری شیردهی بالا بوده و به حدود 92در صد میرسد.پیشگیری 100 در صد از بارداری با شیردهی تنها در زنانی که نوزادشان فقط شیر مادر می خورد و فقط به مدت 10 هفته دیده میشود. استفاده از شیر کمکی ، احتمال تخمک گذاری و بارداری را حتی در افرادی که پریود نمی شوند بالا می برد.

تخمک گذاری بعد از زایمان از چه زمانی شروع میشود؟

افرادی که جهت تغذیه نوزاد از شیر کمکی استفاده میکنند ، قبل از هفته ششم پس از زایمان تخمک گذاری دارند و دیده شده که متوسط زمان بین زایمان و نخستین تخمک گذاری حدود 45 روز است.بنابراین لازم است مادران طی ویزیتی که در هفته سوم پس از زایمان انجام میشود در مورد روشهای پیشگیری از بارداری از پزشک خود مشاوره بگیرند.

توصیه متخصص زنان و زایمان در مورد پیشگیری بعد از زایمان :

توجه داشته باشید که پریود نشدن معادل باردار نشدن نیست. زنانی که نوزادشان فقط از شیر آنها تغذیه میکند باید در ماه سوم پس از زایمان پیشگیری را شروع کنند و خانمهایی که به نوزاد خود شیر نمی دهند و یا نوزادشان منحصرا از شیر انها تغذیه نمی کند باید در هفته سوم پس از زایمان پیشگیری از بارداری داشته باشند.
خانمهایی که قبل از بارداری بعلت تنبلی تخمدان ، اختلال تخمک گذاری وسیکلهای نا منظمی داشته اند در دوران شیردهی مثل سایر افراد باید روش جلوگیری داشته باشند.در این رابطه می توانید از مشورت با یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب بهره بگیرید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق نخصص ناباروری و آی وی اف در اصفهان

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین