منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنیندرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی

تعیین زمان تخمک گذاری

چرا تعیین زمان تخمک گذاری اهمیت دارد؟

بسیاری از خانمها که قصد بارداری دارند ومیخواهند رابطه جنسی زمان بندی شده داشته باشند اطلاع از وضعیت تخمک گذاری و زمان آن جهت برنامه ریزی مفید است.همچنین در خانمهایی که مشکل ناباروری دارند ، یا سیکلهای پریود نامنظم دارند ( افرادی که دچارتخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان هستند ) و یا در سیکل تحریک تخمدان قرار دارند تعیین زمان تخمک گذاری بسیار اهمیت دارد. بانوانی که سیکل قاعدگی مرتبی دارند معمولا به راحتی میتوانند از روشهای موجود استفاده کنند اما بعضی نیاز به ترکیبی از روشها دارند که به انها اشاره میکنیم.

روشهای تعیین تخمک گذاری :

1- ترشحات موکوسی سرویکس:

در نیمه اول سیکل قاعدگی ( پس از اتمام پریود ) و دوره باروری ، ترشحات دهانه رحم حالت زلال و شفاف و لزج دارند و بعد از ان غلیظ و کدر و چسبنده میشود.حجم موکوس سرویکس 3-2 روز قبل از تخمک گذاری به حداکثر می رسد و با توجه به نوع و میزان ترشحات میتوان دوران بیشترین شانس لقاح و باروری را پیش بینی کرد.

2- درجه حرارت پایه بدن:

در این روش که بدون هزینه و بصورت خانگی قابل انجام است ، در جه حرارت بدن با استفاده از یک ترمومتردهانی هر روز صبح قبل از برخاستن از بستر اندازه گیری میشود.با وقوع تخمک گذاری و ترشح پروژسترون درجه حرارت بدن به میزان 0/5 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.فرض بر این است که تخمک گذاری پس از 3 روز متوالی افزایش درجه حرارت رخ میدهد.ضعف این روش این است که علی رغم سادگی ، دقیق نبوده و در پیشگویی تخمک گذاری درروزهای آینده ناتوان است.

3- کیت تخمک گذاری:

استفاده از کیت تخمک گذاری یا کیت LH ، روشی ساده ، متداول و تا حدود زیادی قابل اعتماد بوده و با هزینه کم قابل انجام است و در واقع افزایش هورمون LH که باعث تخمک گذاری میشود را نشان میدهد . بنابراین برای پیشگویی زمان تخمک گذاری میتوان از این روش استفاده کرد وبا مثبت شدن تست ، تخمک گذاری تا 48 ساعت بعد رخ میدهد.توصیه میکنیم خانمهایی که سیکل های مرتب دارند از روز 11 سیکل روزی یکبار از این کیت های ادراری استفاده کنند. بیشترین میزان لقاح و باروری در روز مثبت شدن تست و روز قبل از آن است.البته در افرادی که سیکلهای نامرتبی دارند ( تخمدان پلی کیستیک و یا نارسایی تخمدان ) هم قابل استفاده ولی صحت آن نامشخص است.

4- آزمایش پروژسترون:

اندازه گیری پروژسترون در خون نیز یکی از روشهای اثبات تخمک گذاری است . میزان این هورمون در یک سیکل مرتب و 28 روزه تقریبا دو هفته پس از اتمام پریود به اوج خود میرسد و در همین زمان اقدام به سنجش آن میشود .البته با توجه به ترشح ضربانی این هورمون، تفسیرآن ممکن است کمی مشکل باشد.

5- سونوگرافی واژینال

بهترین روش تشخیص تخمک گذاری :

بهترین و قابل اعتماد ترین روش اثبات و حتی پیشگویی زمان تخمک گذاری سونوگرافی واژینال است که توسط متخصص زنان و نازایی انجام میشود.وقتی فولیکول به سایز مناسب می رسد پاره شده و تخمک آزاد میشود.نشانه های تخمک گذاری در سونوگرافی شامل کاهش سایز فولیکول و چروکیده شدن ان و همچنین تجمع کمی مایع در لگن است.. در 10 درصد خانمهای بارور طبیعی ممکن است فولیکول به سایز مناسب برسد ولی تخمک آزاد نشود ودر برخی افرادی که مشکل نازایی دارند این میزان به 25 درصد هم میرسد.پایش سونوگرافی از روز 20-10 سیکل انجام میشود وبایستی درخانم هایی انجام شود که با سایر روشها تخمک گذاری درآنها ثابت نشده و یا به روشهای تحریک تخمدان پاسخ نداده اند.همچنین در افراد ناباروری که در سیکل تحریک تخمدان قرار دارند و یا سیکل قاعدگی آنها نامنظم است این روش بسیار کاربرد دارد.

کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص ناباروری و آی وی اف اصفهان ، با انجام مشاوره های لازم در زمینه باروری و ناباروری ، و بیماریهای زنان و زیبایی در خدمت بانوان عزیز می باشد.جهت ارتباط می توانید با شماره های زیر در تماس باشید:
03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آرزو رضایی [ 1401-09-15 ]
سلام من میخوام باردار شم ولی از دخول میترسم چیکار کنم تورو خدا کمکم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

سرطان تخمدانسرطان تخمدان

تحقیقات مختلف نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در درمان ناباروری ، نقشی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده .... ... ادامه مطلب

شرایط بارداری در سن بالاشرایط بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شود و مراقبت های دوران بارداری باید بصورت ویژه صورت گیرد. در این شرایط، ازمایشات و.... ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین