منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیفریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / مشکلات پوست در بارداری

مشکلات پوست در بارداری

تغییرات پوست در حاملگی :

در دوران بارداری ، کل سیستم بدن و از جمله پوست دچار یکسری تغییرات می شود . این تغییرات پوستی که در اثر تغییرات هورمونی و متبولیک بوجود می ایند ممکن است باعث نگرانی مادران باردار شود و بدلیل حساسیت های روحی انها پذیرش این تغییرات برای انها مشکل باشد. اکثر تغییرات پوستی بعد ازبارداری تا حدود زیادی برطرف می شوند اما در برخی موارد اثار انها بعد از زایمان هم بجا می ماند و از نظر زیبایی برای خانمها ناخوشایند و ناراحت کننده می شود. به همین علت بانوان باردار با مراجعه به متخصص زنان و زایمان بدنبال راهکارهایی هستند که تا حد ممکن از بروز این مشکلات پیشگیری و یا انها را به حداقل برسانند.

انواع تغیرات پوست در حاملگی :

همانطور که گفته شد تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی طبیعی ممکن است اثار قابل ملاحظه ای بر روی پوست داشته باشد. مشکلات پوست در بارداری شامل لکهای پوستی مخصوصا لک صورت ( ملاسما یا کلاسما )، تیرگی ناحیه تناسلی و کشاله ران ، تیرگی وسیع هاله پستان ، خارش پوست شکم و بدن ، ترک شکم و... می باشد.

تیرگی پوست :

در 90 درصد خانمهای باردار درجاتی از تیرگی پوست دیده می شود که علت ان تجمع ملانین ( رنگدانه پوست ) دراثر افزایش هورمون استروژن در سلولهای پوست می باشد . افزایش رنگدانه های پوست پدیده ای است که در اوایل بارداری شروع می شود و در نواحی زیر بغل ، کشاله ران ، ناحیه تناسلی ، ناف و آرئول ( هاله قهوه ای پستان ) بارزتر است.تیرگی واژن یکی از شایعترین موارد مراجعه بانوان به بهترین پزشکان متخصص زنان و زیبایی می باشد.

لک صورت یا ملاسما :

افزایش رنگدانه های پوست صورت که ماسک حاملگی نام دارد و کلوآسما یا ملاسما هم نامیده می شود در نیمی از خانمهای باردار دیده می شود. ملاسما در اثر تماس با نورماورای بنفش تشدید می گردد . بنابراین یکی از راههای محافظت و پیشگیری از ملاسمای شدید صورت ، استفاده از ضد افتاب و پرهیز از تماس بیش از حد با اشعه می باشد.جهت اطلاع از راهکارهای پیشگیری و درمان و مراقبت پوست در بارداری به مقاله مرتبط مراجعه فرمایید.

خال پوستی :

در دوران بارداری به علت افزایش ملانین پوست ممکن است خالهایی که از قبل وجود داشته اند بزرگتر و یا پررنگ تر شوند ولی تغیرات بدخیمی پیدا نمی کنند. تغییرات سایز و رنگ خال ها در همه خالهای بدن اتفاق می افتد اما در صورتی که تنها یک یا چند خال دچار تغییر رنگ ، افزایش سایز ، بزرگی و یا خارش و سوزش شود بایستی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

قرمزی کف دست :

قرمزی کف دست در ۴۰ درصد زنان سفید پوست و ۳۰ درصد زنان سیاه پوست باردار دیده می‌شود که ممکن است به صورت نقاط منتشر در تمام کف دست یا فقط در برجستگی‌های کف دست باشد. این حالت شاید به دلیل افزایش متابولیسم بدن باشد.

خارش پوست در حاملگی :

در دوران بارداری ممکن است یکسری ضایعات پوستی منحصر به بارداری ایجاد شوند که با خارش همراه هستند و یا ممکن است خارش حاملگی بدون هیچ ضایعه ای ایجاد شود. خارش حاملگی بصورت منتشر در کل بدن بوده و به علت تجمع نمکهای صفراوی در سلولهای پوست ، در اثر هورمونهای حاملگی ، ژنتیک و عوامل محیطی بوجود می آید.در مورد علل و عوامل خارش پوست و راهکارهای درمان در مقاله مرتبط بطور مفصل توضیح داده شده است.

ترک شکم در بارداری :

در دوران بارداری با بزرگتر شدن شکم و ایجاد کشش در پوست ممکن است تغییرات پوستی موسوم به استریا ایجاد شود که بیش از همه در شکم مشهود است اما می تواند در رانها ، پستان و پهلو هم ایجاد شود.این خطوط معمولا از سه ماهه دوم به بعد مخصوصا سه ماهه سوم ایجاد می شوند .در ابتدا بنفش یا قرمز رنگ هستند و به مرور نقره ای رنگ می شوند.راهکارهایی برای پیشگیری و کمرنگ تر شدن استریا وجود دارد که میتوانید با مشاوره با متخصص زنان خود جهت حفظ زیبایی از انها بهره بگیرید.

مراقبت از پوست در بارداری :

اگر شما هم به عوارض پوستی دوران بارداری دچار شده اید جای هیچ نگرانی نیست .در کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پژمان منش که یکی از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان اصفهان هستند ، مشاوره و راهکارهای درمانی لازم جهت پیشگیری و درمان عوارض پوستی دوران بارداری ارایه خواهد شد. همچنین جهت رفع عوارض بارداری ، انواع روشهای بازسازی و جوانسازی بانوان و جراحی های زیبایی و ترمیمی ، کربوکسی تراپی و....انجام می شود .
تلفن های تماس :03136206186
09383657786

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

خونریزی نیمه دوم بارداریخونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ، ممکن است تا سه ماهه دوم بارداری باقی مانده و باعث خونریزی شود.لکه بینی بعد از ... ادامه مطلب

انواع جفتانواع جفت

در صورتی که محل اتصال جفت به برش قبلی سزارین باشد که باعث چسبندگی جفت می شود ، ممکن است دچار خونریزی در طول بارداری شده و یا موقع زایمان ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین