منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی

سرطان تخمدان

توده های تخمدان:

انواع مشکلات تخمدان از جمله کیست تخمدان در خامها بسیار شایع است که قبلا در مورد انواع کیست تخمدان و همچنین درمان کیست تخمدان بطور کامل توضیح داده شده است. توده های تخمدان ، ضایعات توپری هستند که از نظر ماهیت پاتولوژی ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. کیست درموئید یک توده خوش خیم تخمدانی است که هم جزء کیستی دارد و هم جزء توپر. در این مقاله در مورد توده های بدخیم یا سرطان تخمدان و علایم ان توضیح خواهیم داد.

سرطان تخمدان :

گرچه سرطان تخمدان در زنان به اندازه سرطان سینه شایع نیست اما متاسفانه سرطان تخمدان بیشترین خطر مرگ و میر را در بین سرطان های زنان دارد. از طرفی اگر سرطان تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود، احتمال زنده ماندن شخص در مدتی معین بیشتر است.

مراحل سرطان تخمدان :

توده های بدخیم تخمدان معمولا یک تخمدان را درگیر می کنند اما در مواردی هم بصورت دو طرفه دیده می شوند. گاهی سرطان تخمدان همراه با کانسر روده یا معده دیده می شود. سرطان تخمدان در مراحل اولیه محدود به یک تخمدان است اما در مراحل پیشرفته به بافت های مجاور و حتی دورتر ، دست اندازی و سرایت می کند.

علل سرطان تخمدان :

سرطان تخمدان در سنین بالاتر شایعتر است. گرچه ابتلا به سرطان معمولا با یک جزء ژنتیکی همراه است اما عوامل محیطی هم در ایجاد سرطان نقش دارند. سابقه خانوادگی سرطان رحم ، سرطان تخمدان ، کانسر پستان و.... احتمال سرطان را در فرد بالاتر می برد. عوامل ابتلا به سرطان تخمدان عبارتند از :

آیا مصرف قرص ضد بارداری باعث سرطان تخمدان می شود؟

در مطالعات مختلف دیده شده که مصرف قرص های ضد بارداری نه تنها باعث سرطان تخمدان نمی شوند بلکه مصرف آنها بیش از 6 ماه با کاهش خطر سرطان تخمدان همراه است. انواع قرصهای ضد بارداری موجود در بازار و حتی آمپولهای ضد بارداری سه ماهه این اثر را دارند.

آیا اندومتریوز با خطر سرطان تخمدان همراه است ؟

همانطور که قبلا اشاره شد ، اندومتریوز یک بیماری خوش خیم اما پیشرونده و ماندگار در لگن خانمهاست که می تواند خفیف یا شدید باشد. درصورت درگیری تخمدان ، اندومتریوما یا همان کیست شکلاتی تخمدان در سونوگرافی دیده می شود. این کیست گاهی بصورت توده و گاهی بصورت کیستی که داخل آن خونریزی کرده است، نمایان می شود . خانمهایی که دچار اندومتریوز هستند بیشتر در معرض پیشرفت بیماری هستند.

آیا داروهای نازایی باعث سرطان تخمدان می شوند؟

تحقیقات مختلف و متعدد نشان داده اند که مصرف داروهای تحریک تخمدان و عوارض داروهای نازایی در ایجاد سرطان تخمدان در آینده نقش مهمی ندارد و تجویز دوز مناسب این داروها خطری ایجاد نمی کند. پانکچر و تخمک کشی نیز در اینده باعث افزایش خطر سرطان تخمدان نمی شود.

علایم سرطان تخمدان و تشخیص و درمان آن را در مقاله های بعدی مطالعه فرمایید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و زیبایی ، فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان
شماره تماس :03136206186
نوبت دهی بصورت انلاین از وبسایت و حضوری می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بایدها و نبایدهای کاشت جنینبایدها و نبایدهای کاشت جنین

بعد از انتقال جنین به داخل رحم ، ممکن است فرد با لکه بینی و یا خروج چند قطره خون از واژن مواجه شود. لکه بینی بعد از کاشت جنین چند علت دارد ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

عوارض ناهنجاری های جفت در بارداریعوارض ناهنجاری های جفت در بارداری

در اوایل بارداری جفت در بسیاری موارد در موقعیت پایین رحم قرار دارد . دراین موارد توصیه می شود جهت پیشگیری از خونریزی سه ماه اول حاملگی ، مادر باردار ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین