منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتی

تغییر جنسیت

تعیین جنسیت :

جنسیت جنین در ابتدای بارداری ، در زمان لقاح تعیین می شود . تعیین جنسیت بر خلاف تصور عموم ، با اسپرم مرد است و بسته به اینکه اسپرم حاوی کروموزوم جنسی X و یا Y با تخمک ترکیب شود ، جنسیت جنین دختر و یا پسر خواهد شد. بنابراین جنسیت ژنتیکی جنین در زمان لقاح شکل می گیرد. اما جنسیت ظاهری جنین تقریبا در هفته نهم بارداری شروع به شکل گیری کرده و تا هفته دوازدهم بارداری کامل می شود . یعنی اندامهای جنسی تحت تأثیر هورمونهای جنسی ، و متناسب با ژنتیک فرد تشکیل خواهند شد.

اختلالات جنسیتی :

وقتی فردی از نظر ژنتیکی ، ظاهری و درک هویت جنسیتی در درون خود ، هماهنگی و تطابق داشته باشد چنین فردی سالم است . اختلالات جنسیتی به مواردی گفته می شود که بین این سه مورد مغایرتهایی وجود داشته باشد. در بعضی موارد نادر ، بدلیل اختلال غدد در دوران جنینی ، نوزاد با ابهام جنسی متولد می شود که در صورت عدم تشخیص ، منجر به مرگ می شود. این شرایط بسیار اورژانسی بوده و در صورت تشخیص و رسیدگی فوری ، نوزاد از مرگ نجات پیدا می کند. اختلالات جنسیتی بیشتر شناخته شده شامل هرمافرودیت و افراد ترنس سکچوال می باشد .

دوجنسیتی :

افراد دو جنسیتی یا هرمافرودیت ، افرادی هستند که شکل ظاهری جنسیت آنها با ژنتیک انها همخوانی ندارد . مثلا فردی که از نظر ژنتیکی XY یا مذکر محسوب می شود ، از نظر ظاهری و فیزیکی خصوصیات و اندامهای زنانه دارد و بالعکس. در این افراد دستگاه تولید مثل داخلی و اندامهای تناسلی خارجی با هم مطابقت ندارند .یعنی مثلا فردی ممکن است در لگن خود رحم و تخمدان داشته باشد اما اندام تناسلی او مردانه باشد.

ترنس سکچوال :

ترنس ها با دو جنسیتی ها متفاوت هستند. دراین افراد ، جنسیت ظاهری و ژنتیکی با هم همخوانی دارد اما هویت جنسی انها متفاوت است یعنی مثلا فرد XX و مؤنث بوده و از نظر ظاهری هم اندامهای زنانه دارد ( بلوغ طبیعی ، رشد پستان و اندام تناسلی زنانه ) ، اما هویت جنسی آنها وتمایلات و هیجانات و احساسی که در درون خود دارند مردانه و بر خلاف جنسیتی است که با آن متولد شده اند. این افراد بدلیل سردرگمی و ابهامی که در مورد درک جنسیت خود دارند دچار رنج ، افسردگی ، اضطراب و آشفتگی می شوند و همین مسأله باعث ایجاد مشکلاتی در روابط ، شغل و .... آنها می گردد.

علایم تشخیص ترنس ها :

علت اصلی این آشفتگی جنسی بطور کامل مشخص نیست و علایم ترنس ها از دوران شیرخواری و کودکی قابل تشخیص نیست . آنچه مسلم است این است که فرد جنسیت خود را قبول ندارد و تمایل دارد رفتارهای جنس مخالف را از خود بروز دهد . با شروع تغییرات هورمونی قبل از بلوغ ، تغییرات و تفاوتهایی مانند تمایل غیر طبیعی به همجنسان را در درون خود متوجه می شود . این موضوع برای آنها نا آشنا ست و نوجوان علاوه بر تغییرات طبیعی بلوغ ، فشار مضاعفی را در درون خود احساس می کند. در این موارد مراجعه به متخصص جراح زنان جهت بررسی و آزمایشات هورمونی ، سونوگرافی و بررسی ژنتیکی توصیه می شود.

درمان قطعی افراد ترنس و دو جنسیتی :

بهترین درمان برای اینکه این افراد به رضایت برسند و از سردرگمی و اشفتگی نجات پیدا کنند جراحی تغییر جنسیت است. اما تا رسیدن به مرحله جراحی ، باید مراحل دیگری را پشت سر بگذارند که در مقاله بعدی مفصل به آن خواهیم پرداخت.

مشکلات تغییر جنسیت :

در بعضی فرهنگ ها از جمله در کشور ما مسأله تغییر جنسیت در بین عموم پذیرفته نیست . اغلب فرد برای درمیان گذاشتن این موضوع با خانواده دچار کشمکش و زجرو فشار درونی زیادی می شود و پس از طرح موضوع نیز خانواده ها با انکار با این قضیه برخورد کرده و با درخواست تغییر جنسیت فرزندشان مخالفت می کنند. گاهی آنها را به زور و در سن نوجوانی مجبور به ازدواج می کنند به تصور اینکه نوجوان آنها عاقل شده و دست از تصورات باطل خود بر می دارد . این افراد به همین سبب متحمل آسیب های روحی بیشتری می شوند . اما اولین و بهترین برخورد با این موارد گوش سپردن به حرفهای آنها و سپس مشاوره با روانپزشک است . مشاوره با متخصص زنان در مراحل اولیه توصیه می شود.

این مطالب صرفا جهت اطلاع و آگاهی عموم نگاشته شده است.

در صورت نیاز به مشاوره به کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح زیبایی زنان و فوق تخصص آی وی اف و تعیین جنسیت اصفهان مراجعه فرمایید .
شماره تماس :031362081

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حیدری [ 1403-03-02 ]
خانم دکتر ایا ترنس ها عقیم می شوند؟ یعنی در اینده قدرت باروری دارند یا نه ؟میشه توضیح بدین ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض وازکتومی در مردانعوارض وازکتومی در مردان

مردانی که وازکتومی بعنوان قطعی ترین روش ضد بارداری ،به آنها پیشنهاد می شود ، نگران عوارض و خطرات آن و نیز از دست دادن قوای جنسی خود هستند و ... ادامه مطلب

انواع جراحی زیبایی واژنانواع جراحی زیبایی واژن

با مشاوره با متخصص زیبایی زنان در اصفهان و با استفاده از روشهای نوین جوانسازی واژن و ترکیبی از روشها میتوان به روشن کردن واژن و ناحیه تناسلی کمک کرد. ... ادامه مطلب

سندرم پیش از قاعدگیسندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولا در افرادی که تخمک گذاری و سیکل های منظمی دارند ایجاد می شود. علایم سندرم پیش از قاعدگی در حدود دو هفته قبل از شروع پریود ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین