منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
فریز تخمک و جنینجراحی زیبایی و ترمیمینوبت دهی اینترنتی

تکرر ادرار در خانمها

دفع ادرار طبیعی :

تعداد دفعات ادرار در هر فرد بسته به سن ، عادت های فردی و سبک زندگی ، بارداری ، تغذیه ، مصرف داروها ، بیماریهای زمینه ای ، میزان مصرف مایعات و شرایط روحی روانی فرد متفاوت است .هر فرد سالم بطور طبیعی در طول شبانه روز 8-6 بار نیاز به دفع ادرار دارد. در بعضی رفرنس ها تا 12 بار در روز نیز طبیعی گزارش شده است. بعد از هر بار دفع ادرار ، فرد احساس تخلیه کامل مثانه را داشته و تا پر شدن مجدد مثانه نیاز به دفع ندارد.

تکرر ادرار در خانمها :

تکرر ادرار یکی از مشکلات شایع بانوان است که باعث مراجعه به متخصص زنان می شود. شاید همه ما گاهی تجربه تکرر ادرار را داشته ایم که موقتی بوده و برطرف شده است. اما گاهی تکرر ادرار بصورت مکرر و دایمی رخ داده ، بطوریکه خواب و فعالیت روزانه و زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. تکرر ادرار ممکن است نشانه ای از یک بیماری بوده و یا طبیعی و موقتی باشد. مثلا مادران باردار و یا افرادی که عادت به نوشیدن مایعات فراوان دارند نسبت به سایر افراد ، نیاز بیشتری به دفع ادرار دارند. تکرر ادرار ممکن است با علایم دیگری مانند تب و لرز همراه باشد یا نباشد. نیاز به دفع مکرر ادرار ، بطور ارادی اتفاق می افتد و با بی اختیاری ادرار که نشت و ریزش ادرار از مثانه کاملا غیر ارادی رخ می دهد متفاوت است.

علل شایع تکرر ادرار در زنان :

این عوامل نشانه مشکل خاصی در فرد نیستند و با رعایت یکسری نکات و یا درمانهای جزیی قابل پیشگیری هستند . در واقع تکرر ادرار در این مواقع طبیعی در نظر گرفته شده و نیاز به اقدام تشخیصی و درمانی خاصی نیست.

علل مهم تکرر ادرار خانمها :

مهمترین علل تکرر ادرار آنهایی هستند که در مقایسه با دسته دیگر ، کمتر شایع بوده اما نیازمند بررسی و پیگیری می باشند.

عفونت ادراری :

یکی از علل نسبتا شایع تکرر ادرار ، عفونت ادراری ( عفونت مثانه و یا عفونت کلیه ) می باشد. در این موارد معمولا علایم دیگری همچون درد مثانه هنگام دفع ادرار و پر شدن مثانه ، درد پهلو ، تب و لرز ، دفع قطره ای ادرار و سوزش ادرار وجود دارند.

سنگ مثانه :

سنگ مثانه یا شن مثانه نیز با تکرر ادرار و علایم دیگری مانند درد و سوزش ادرار، دفع خون در ادرار ممکن است همراه باشد. این افراد بیشتر مستعد عفونت ادراری هستند.

عفونت های زنان :

عفونت های زنان شامل واژینیت ها و مخصوصا عفونت قارچی واژن و ناحیه پرینه با سوزش و تکرر ادرار همراه هستند. ترشحات چرکی ، قرمزی واژن و ناحیه تناسلی ، خارش، ترشحات بدبو و گاهی درد ، از علایم همراه هستند.

توده های لگنی :

توده های لگن مانند فیبروم بزرگ رحمی در خانمها یا فیبروم قدامی رحم با فشار بر مثانه باعث تکرر ادرار می شود. علایم همراه شامل درد لگن ، خونریزی شدید پریود و یا قاعدگی نامنظم ، دیس منوره و.. می باشد.

سیستوسل :

سیستوسل یا افتادگی مثانه به علت شلی بافت مثانه باعث عدم تخلیه کامل مثانه ، تکرر ادرار ، بی اختیاری ادرار ، نشت ادرار و... می گردد.

مثانه عصبی :

مثانه عصبی در اثر بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا بیماری های مغزی عصبی بوجود می آید. در مثانه عصبی اختلال عملکرد اعصاب مثانه باعث می شود مثانه بطور کامل تخلیه نشده و فرد نیاز مکرر به دستشویی داشته باشد.

مثانه بیش فعال :

در مثانه بیش فعال ، تحریک بیش از حد اعصاب مثانه بنا به دلایل مختلف بوجود می آید و باعث می شود فرد بیش از حد ، احساس نیاز به دفع ادرار پیدا کند. فوریت در دفع ادرار از دیگر علایم مثانه بیش فعال است. مثانه بیش فعال در افراد مسن شایع تر است.

دیابت :

در افراد دیابتی به دلیل افزایش قند خون ، تشنگی و نوشیدن مایعات زیاد ، تولید ادرار بیش از دیگر افراد است. در افرادی که قند خون کنترل نشده و یا دیابت مزمن دارند ، ممکن است آسیب اعصاب مثانه و مثانه عصبی ایجاد شود.

نحوه تشخیص ، پیگیری و بهترین درمان تکرر ادرار در بانوان را در مقاله بعدی پیگیری فرمایید.

کلینیک فوق تخصصی دکتر منصوره پزمان منش جراح زنان و زیبایی ، فوق تخصص ای وی اف اصفهان، با سالها تجربه و توان علمی ، مشاور و درمانگر شما در زمینه درمان بیماریهای زنان ، مراقبت های یائسگی ، ناباروری و تعیین جنسیت و نیز انواع جراحی زیبایی و ترمیمی زنان می باشد،
شماره تماس و رزرو نوبت :03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ب سالم [ 1403-04-28 ]
درود بر شما خانم دکتر عزیز. ممنون که پاسخگوی سوالات هستید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
میکرواینجکشنمیکرواینجکشن

اگر مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم بسیار زیاد و یا تحرک اسپرم ها بسیار کم باشد ، میکرواینجکشن بهترین گزینه خواهد بود. ... ادامه مطلب

واکسن گارداسیلواکسن گارداسیل

ویروس HPV می تواند عامل سرطان دهانه رحم ( سرطان سرویکس ) در خانمها و سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان باشد. و بهترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی ، مصونیت در برابر آن با تزریق واکسن است. ... ادامه مطلب

رابطه جنسی در زوحهای ناباروررابطه جنسی در زوحهای نابارور

در جلسات مشاوره با زوجهای نابارور و نیز در زوجهایی که قصد بارداری دارند ، توصیه میکنیم به منظور افزایش شانس باروری و موفقیت درمان ناباروری ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین