منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیدرمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمی

عوارض توبکتومی در زنان


لوله بستن در خانمها :

لوله بستن در زنان یا توبکتومی ( TL ) ، روش دایمی پیشگیری از بارداری محسوب می شود که باید آگاهانه و با مشورت بهترین جراح و متخصص زنان انجام شود. چرا که تقریبا در اکثر موارد ، غیر قابل بازگشت خواهد بود. جراحی توبکتومی نسبت به وازکتومی مشکل تر بوده و نیازمند مراقبت های بیشتری است.

بهترین روش توبکتومی :

رایج ترین و بهترین روش بستن لوله ها ، قطع کردن وسط لوله و سوچور کردن و دور کردن دو انتهای لوله ازهم است ، بطوری که احتمال اتصال مجدد آنها وجود نداشته باشد. پس از برش دادن قسمتی از لوله ، انسداد لوله معمولا توسط نخ، حلقه یا کلیپس صورت میگیرد و تخمک آزاد شده نمی تواند با اسپرم ترکیب شود. TL از سه طریق می تواند انجام شود:

بهترین زمان بستن لوله ها در زنان :

در خانمها می توان بلا فاصله بعد از زایمان طبیعی ، در حین سزارین و یا هر موقع دیگری TL را انجام داد . اما بهترین زمان بستن لوله ها در زنان ، روز بعد از زایمان طبیعی و یا حین سزارین است ، چرا که در شرایط راحت تری انجام می شود.

توبکتومی در چه افرادی بهترین روش محسوب می شود؟

عوارض توبکتومی :

TL یا لوله بستن در خانمها نیازمند عمل جراحی است و تحت بیهوشی انجام می شود . بنابراین همانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد. یکسری عوارض ، خاص بعد عمل و موقتی بوده و شامل احتمال خونریزی، تب و عفونت در محل جراحی و ... می باشد . عوارض دیگر شامل عواقب لوله بستن است که البته بطور نادر رخ می دهند .توبکتومی اگر توسط جراح زنان با دقت انجام شود ، احتمال عارضه به صفر می رسد.

شکایات شایع بعد از توبکتومی :

بعضی خانمها بر این باور هستند که لوله بستن برای انها عوارض دایمی به همراه خواهد داشت و ممکن است بدون مشاوره با متخصص زنان با تجربه نتوانند درانتخاب بهترین روش ضد بارداری ، .به راحتی تصمیم بگیرند. اما با آگاهی از مزایا و معایب TL راحت تر می توانند جهت توبکتومی اقدام کنند.

افزایش خونریزی پریود:

بسیاری زنان بر این باور هستند که لوله بستن عامل خونریزی شدید پریود آنها است . در صورتی که لوله بستن هیچ نقشی در میزان خونریزی قاعدگی ندارد. افزایش سن ، تغییرات هورمونی و یا تغییراتی که در بافت رحم ایجاد می شود ، فیبروم و پولیپ رحم می توانند عامل افزایش خونریزی باشند.

کمر درد و درد لگن :

دیس منوره ، کمر درد و درد لگن بعد از لوله بستن ارتباطی با عمل توبکتومی ندارد و باید علل استخوانی عضلانی ، علل عصبی ، عفونت های زنان ، ضایعات رحم مانند فیبروم و.... را بررسی کرد.

کاهش میل جنسی :

میل جنسی بعد از لوله بستن نه تنها کم نمی شود ، بلکه بدلیل کاهش استرس ناشی از بارداری ناخواسته ، میل جنسی و میزان ارگاسم افزایش می یابد.

برقراری رابطه جنسی بعد از لوله بستن :

چه زمانی بعد از لوله بستن می توان با خیال راحت رابطه زناشویی داشت ؟
بعد از جوش خوردن بخیه ها درداخل لگن ، که معمولا یک تا دو هفته طول می کشد ، می توان رابطه جنسی را برقرار کرد . اما بهتر است جهت اطمینان از عدم حاملگی ، تا یکماه از یک روش ضد بارداری دیگر استفاده کرد.

آیا بعد از TL ، احتمال بارداری وجود دارد؟

در موارد بسیار نادر ، احتمال متصل شدن خودبخودی دو سر لوله فالوپ در داخل لگن و در نتیجه بارداری وجود دارد که در اینصورت احتمال بارداری خارج رحمی ، بالاتر است.

آیا توبکتومی قابل برگشت است؟

همانطور که اشاره شد ، این روش را باید یک روش دایمی در نظر گرفت ولی در شرایطی که در مقاله ای جداگانه توضیح داده شده ، میتوان عمل توبوپلاستی یا باز کردن لوله را انجام داد.البته عمل برگشت توبکتومی ، عمل راحتی نیست و ممکن است پزشک فوق تخصص ناباروری ، روش دیگری را برای بارداری بعد از توبکتومی پیشنهاد دهد.

جهت مشاوره با بهترین جراح زنان ، در مورد بهترین روش ضد بارداری ، درمان ناباروری ، جراحی های زیبایی واژن و تعیین جنسیت ، دکتر منصوره پژمان منش جراح زنان و فوق تخصص ناباروری و ای وی اف اصفهان را به شما پیشنهاد میکنیم . تلفن تماس : 03136206186
نوبت اینترنتی از طریق وبسایت امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدی [ 1403-05-31 ]
مرسی از مطالب اموزنده و چقدر خوب و کامل توضیح دادین. من قبلا هر مشکلی داشتم فکر میکردم به لوله بستن ربط داره. اما واقعا اینطور نیست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ناباروری غیر قابل توجیهناباروری غیر قابل توجیه

بیماری اندومتریوز نیز یکی از بیماریهای شایع زنان و ازعوامل اصلی نازایی بدون علت است که در اکثر موارد بدون علایم بوده و در آزمایشات و بررسی های روتین تشخیص داده نمی شود. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

مراحل فریز تخمکمراحل فریز تخمک

با افرایش سن خانمها بعد از 35 سالگی ، قدرت باروری کاهش می یابد . فریز تخمک دردختران مجرد راهکار مناسبی جهت کاهش استرس و حفظ باروری در اینده می باشد. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین