منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
درمان قطعی خونریزی رحمیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / خونریزی نیمه دوم بارداری

خونریزی نیمه دوم بارداری

مشکل خونریزی در دوران بارداری از لکه بینی گرفته تا خونریزی متوسط و شدید در بعضی از مادران باردار اتفاق افتاده و باعث استرس و نگرانی می شود. مخصوصا بانوانی که سابقه سقط داشته و یا به روش ای وی اف باردار شده اند ، بیشتر دچار اظطراب و نگرانی می شوند. ممکن است خونریزی در سه ماهه اول بارداری رخ دهد که قبلا در مورد ان توضیح داده شده و یا ممکن است در سه ماهه دوم و سوم حاملگی اتفاق بیفتد. دراین مقاله برای ارتقا آگاهی مادران باردار ، به این مورد می پردازیم.

علت خونریزی در نیمه دوم بارداری :

خونریزی نیمه دوم بارداری علل مختلفی دارند و شدت آن در افراد متغیر است.
برخی از علل خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری بسیار اهمیت داشته و برای سلامت مادر و جنین خطرناک هستند . اما بعضی عللل خونریزی نیمه دوم بارداری گرچه که باید با متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارید اما برای سلامتی جنین خطرناک نیستند.

تشخیص علت خونریزی در بارداری :

مادران باردار در صورت خونریزی چه بصورت لکه بینی و چه خونریزی بیشتر باید مسأله را با متخصص زنان و زایمان خود مطرح کنند. معاینه واژینال توسط متخصص زنان و در صورت صلاحدید ممکن است انجام شود. سونوگرافی بارداری از نظر محل جفت ، حجم مایع امنیوتیک انجام می شود. اقدامات تکمیلی مانند نوار حرکت جنین و...نیز ممکن است در خواست شود. هماتوم پشت جفت که در اوایل بارداری ایجاد می شود ممکن است تا سه ماهه دوم باقی مانده و باعث خونریزی شود.
لکه بینی بعد از معاینه دهانه رحم و لگن که در اواخر بارداری به منظور بررسی وضعیت زایمان انجام می شود ، در یکی دو روز اول طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کنید ؟

بعضی از علل خونریزی نیمه دوم بارداری ، باید جدی گرفته شده و بطور اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنید. در صورتی که در سونوگرافی های قبلی ، جفت سر راهی گزارش شده و به هر دلیل دچار خونریزی شوید باید سریع به بیمارستان مراجعه کنید. اگر خونریزی به همراه پاره شدن کیسه آب ، درد و یا کاهش حرکت جنین باشد باید سریعتر خود را به زایشگاه برسانید. جدا شدن زودرس جفت از دیواره رحم هم از موارد مراجعه اورژانسی است که معمولا با انقباض های مکرر رحم همراه است و ممکن است با افت قلب جنین همراه باشد.

پیشگیری از خونریزی در بارداری :

آیا مواردی از خونریزی در بارداری وجود دارند که بتوان از آن جلوگیری کرد؟
در صورتی که هماتوم پشت جفت و یا جفت سر راهی در سونوگرافی گزارش شده باشد ، باید از ورزش ، انجام فعالیت سنگین و رابطه جنسی در بارداری خودداری کنید. جهت مراقبت های دوران بارداری یطور منظم به پزشک متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید.

درمان خونریزی در بارداری :

بعضی از خونریزی ها خود بخود قطع می شوند ولی گاهی ادامه پیدا می کنند. استفاده از درمان محافظتی با داروهای پروژسترونی در برخی موارد انجام می شود ، اما حتی با وجود مصرف این داروها باز هم ممکن است خونریزی ادامه یابد که باید تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان باشید و مراقبت ویژه انجام شود. میزان فعالیت نیز با نظر متخصص زنان مشخص می شود.

استراحت مطلق در بارداری :

اگر خونریزی در حد لکه بینی باشد ، توصیه به محدود کردن فعالیت در حد انجام کارهای سبک منزل می شود.
استراحت مطلق در بارداری معمولا لازم نیست مگر خونریزی در سه ماهه دوم حاملگی زیاد بوده و متخصص زنان شما توصیه به آن داشته باشد.

اگر بارداری پر خطر دارید و یا به دلیل مشکلات دوران بارداری دچار نگرانی شده اید می توانید از راهنمایی و مشاوره دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان و ناباروری اصفهان بهره مند شوید. نوبت دهی از طریق سایت ، حضوری و یا تلفن 03136206186 امکان پذیر می باشد.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لابیاپلاستیلابیاپلاستی

لابیاپلاستی بصورت سرپایی و با بیحسی موضعی انجام میشود و اگر توسط جراح زنان و زیبایی ماهردر کلینیک یا مطب معتبر انجام شود، کاملا بی خطر خواهد بود ... ادامه مطلب

علایم سرطان تخمدانعلایم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه ممکن است بدون علامت باشد و یا علایمی مشابه با دیگر شرایط مانند سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.اولین و مهمترین روش تشخیص ... ادامه مطلب

عوارض آبله مرغان در بارداریعوارض آبله مرغان در بارداری

ابتلا مادر باردار به ابله مرغان در تمام موارد باعث ابتلا جنین نمی شود و احتمال درگیری جنین بستگی به سن حاملگی مادر در زمان تماس با ابله مرغان دارد. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین