منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین

بهترین زمان مصرف مکملها

بدن ما برای عملکرد نرمال و بهینه نیاز به ویتامین ها و ریز مغذی ها دارد که از طریق تغذیه صحیح تأمین می شود. همه ما بنا به دلایل مختلف از جمله بارداری ، ریزش مو ، کم خونی ، ضعف سیستم ایمنی ، پوکی استخوان ، یائسگی ، ناباروری ، کمبود ویتامین ها و .... نیاز به مصرف مکمل های تقویتی داشته ایم. اما برای جذب بهتر لازم است آنها را در بازه زمانی مناسب مصرف کنیم.

بهترین زمان مصرف مکمل های بارداری :

در طی مراقبت های دوران بارداری ، مصرف مکمل های ضروری بارداری در هر سه ماهه ، تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان تجویز می گردد. اما با توجه به مشکلات گوارشی دوران حاملگی و نیز برای جذب بهتر ، لازم است در مورد نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف این مکملها اطلاعات کافی داشته باشید.

1- مکمل های سه ماهه اول بارداری :

تنها مکمل های مورد نیاز درطی سه ماهه اول بارداری ، اسید فولیک و ویتامین دی هستند. اسید فولیک برای تشکیل لوله عصبی ( مغز و سیستم اعصاب ) ضروری است . ویتامین دی در صورت نیاز تجویز می شود و مصرف دوز بالا و بیش از حد این ویتامین می تواند برای مادر ایجاد سمیت کند. مکمل ها ویتامین های دیگر معمولا مورد نیاز نیستند . مخصوصا اینکه در اوایل بارداری ، ویار حاملگی ، تهوع و یبوست با مصرف مکمل های غیر ضروری تشدید می شود . تنها استثنا ویتامین های گروه B مخصوصا ویتامین B6 است که در کاهش تهوع مؤثر می باشد.

2- مکمل های سه ماهه دوم و سوم بارداری :

در این دوران با توجه به رشد و تکامل جنین ، مادر با کمبود آهن و کلسیم مواجه می شود و بنابراین لازم است برای پیشگیری از کم خونی و پوکی استخوان ، مکملهای مولتی ویتامین و کلسیم دی تجویز شود.

بهترین زمان مصرف مکملها :

برای جذب بهتر مکملها و نیز کاهش عوارض گوارشی ، لازم است آنها را در زمان خاص مصرف کرد. این توصیه ها هم برای مادران باردار و هم برای عموم مناسب و کاربردی است.

بهترین زمان مصرف آهن :

با توجه به اینکه مکمل آهن ممکن است با عوارض گوارشی مخصوصا تهوع و یبوست و احساس طعم فلزی در دهان همراه باشد ، توصیه ما بعنوان متخصص زنان و زایمان این است که آهن با معده خالی و ترجیحا موقع خواب مصرف شود تا هم جذب بهتری داشته باشد و هم از عوارض گوارشی آن کاسته شود. همچنین مصرف همزمان آن با ویتامین C ( مثلا همراه با آب میوه یا مکمل ویتامین C ) باعث جذب بهتر آهن می گردد. افرادی که مشکل معده دارند و با مصرف اهن دچار سوزش معده می شوند بهتر است آن را همراه با غذا مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین :

از آنجایی که مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی هستند توصیه می شود مولتی ویتامین را همراه با غذا یا بلافاصله پس از غذا که معده پر است ( ترجیحا پس از ناهار ) مصرف کرد.

بهترین زمان مصرف کلسیم :

مصرف کلسیم با توجه به ملح آن ، برای جذب معمولا نیاز به اسید معده دارد . بنابراین بهترین زمان مصرف آن همراه با غذا و یا با معده پر می باشد ( همراه با میان وعده های صبح و عصر هم می توان آن را مصرف کرد ).

بهترین زمان مصرف ویتامین دی:

ویتامین دی در باروری زنان و مردان و نیز در کنار کلسیم در استحکام استخوانها نقش مهمی دارد. ویتامین دی محلول در چربی بوده و بنابراین برای جذب بهتر توصیه می شود با معده پر و همراه با مصرف شود.

منیزیم :

منیزیم در موارد اسپاسم و گرفتگی عضلانی و همچنین برای پیشگیری از زایمان زودرس و مسمومیت بارداری ، بنا به صلاحدید متخصص زنان و زایمان شما تجویز می گردد. با توجه به اینکه منیزیم خاصیت ملینی دارد ، متخصص زنان تجویز آن را با معده خالی توصیه نمی کند.

بهترین زمان مصرف اسید فولیک :

مهمترین کار اسید فولیک ، کمک به خونسازی است. بهتر است اسید فولیک را با یک لیوان آب و یا حتی همراه غذا مصرف کنید .اما در مورد بهترین زمان برای مصرف اسید فولیک واقعا فرقی نمی کند چه زمانی از روز را انتخاب کنید .مهم این است که مصرف اسید فولیک را فراموش نکنید.

ویتامین C :

ویتامین سی محلول در آب بوده و به جذب آهن کمک می کند و نیز برای تقویت سیستم ایمنی مفید است این ویتامین در مکمل مولتی ویتامین موجود بوده و معمولا بطور جداگانه در دوران بارداری تجویز نمی گردد.

ویتامین E :

ویتامین E یک انتی اکسیدان بوده و برای تقویت سیستم ایمنی و نیز سلامت بافت پستان مفید است. این ویتامین محلول در چربی بوده و با معده پر مصرف می شود.

جهت مشاوره و درمان انواع بیماریهای زنان تحت نظر دکتر منصوره پژمان منش از بهترین پزشکان جراح زنان و زیبایی ، فوق تخصص ناباروری و تعیین جنسیت اصفهان ، می توانید از صفحه اصلی وبسایت اقدام به رزرو نوبت اینترنتی نمایید و یا با تلفن 03136206186 تماس بگیرید.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فراز [ 1403-04-21 ]
خانم دکتر مطالب سایتتون علمی و بسیار اموزنده است. ممنون از شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص و درمان سیستوسلتشخیص و درمان سیستوسل

اکثر زنان حدود ۶ هفته پس از جراحی سیستوسل میتوانند فعالیتهای عادی خود را از سر بگیرند. با این حال، ممکن است که جراح توصیه کند که فرد تا ۶ ماه از انجام فعالیتهایی که باعث فشار بر مثانه میشوند، اجتناب کند یا آنها را به حداقل برساند. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

سؤالات رایج لابیاپلاستیسؤالات رایج لابیاپلاستی

بر خلاف تصور ، لابیاپلاستی باعث کاهش میل جنسی نشده و حتی با افزایش اعتماد به نفس خانمها ، باعث افزایش میل جنسی و رضایت زوجها از رابطه زناشویی می شود. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین