منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
نوبت دهی اینترنتیجراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنین
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / علایم دفع مکونیوم جنین

علایم دفع مکونیوم جنین


مکونیوم چیست ؟

به اولین مدفوع نوزاد که مایعی تیره ، غلیظ و سبز یا ساهرنگ است ، مکونیوم گفته می شود. مکونیوم از تجمع موادی در دستگاه گوارش نوزاد شامل ترشحات مخاط روده ، اسید های صفراوی ، مایع امنیوتیک ، چربی ، خون و... تشکیل شده است. مکونیوم در سه ماهه سوم بارداری در روده جنین تجمع یافته و در حین زایمان و یا ظرف مدت 48 ساعت پس از زایمان دفع می شود. دفع مکونیوم پس از زایمان ، نشانه سلامت دستگاه گوارش نوزاد و باز بودن مقعد و مسیر لوله گوارش در نظر گرفته می شود .

دفع مکونیوم جنین در بارداری :

همانطور که اشاره شد مکونیوم معمولا در حین زایمان طبیعی یا سزارین و یا در طی 48 ساعت بطور طبیعی دفع می شود . اما در موارد فشار و استرس جنین در اواخر بارداری و یا در حاملگی های طول کشیده ، مکونیوم از روده جنین به داخل کیسه آب دفع می شود که ممکن است باعث ایجاد عوارضی شود. در صورتی که این مایع آمنیوتیک حاوی مدفوع وارد ریه جنین و یا نوزاد شود ، می تواند باعث ایجاد سندرم آسپیراسیون مکونیوم و عوارضی مانند مرگ جنین در داخل رحم شود که به آن خواهیم پرداخت.

سندرم آسپیراسیون مکونیوم :

ورود مایع آمتیوتیک حاوی مکونیوم به ریه جنین ، مخصوصا اگر حاوی ذرات درشت باشد ، می تواند باعث مشکلات تنفسی برای نوزاد شود که به آن سندرم اسپیراسیون مکونیوم گفته می شود. البته خوشبختانه دفع مکونیوم خطرناک نیست و با اقدامات مناسب درمانی ، می توان از عوارض آن پیشگیری کرد . اما در موارد انسداد مجاری تنفسی با ذرات مکونیوم ، در صورت عدم رسیدگی به موقع و درمان می تواند باعث مرگ نوزاد شود.

علت دفع مکونیوم جنین :

علت دفع مکونیوم و مکانیسم آن بطور دقبق مشخص نیست اما می تواند ترکیبی از چند عامل باشد. دفع مکونیوم جنین می تواند بطور طبیعی و فیزیولوژیک در اثر بلوغ جنین اتفاق بیفتد . گاهی عبور از کانال زایمان و فشار بر شکم و روده ها نیز باعث دفع مدفوع در حین زایمان و یا سزارین می گردد.

تشخیص دفع مکونیوم قبل از زایمان :

علایم دفع مکونیوم جنین چیست ؟

در بسیاری موارد دفع مکونیوم جنین در داخل رحم بدون هیچ علامتی رخ می دهد . اما , وجود یکسری علایم به متخصص زنان در تشخیص دفع مکونیوم و نیز روش زایمان کمک می کند. در صورتی که کیسه آب باز شده باشد ، خروج مایع سبز رنگ رقیق و یا غلیظ ، تشخیص دفع مکونیوم را مسجل می کند. گاهی کاهش حرکت جنین و یا افزایش ضربان قلب جنین که نشانه دیسترس جنین در داخل رحم است ، متخصص زنان را به وجود مشکلی مانند دفع مکونیوم مشکوک میکند. نوار قلب و حرکت جنین ( NST ) نیز ممکن است علایمی دال بر استرس جنین را نشان دهد .اما دفع مکونیوم در سونوگرافی قابل تشخیص نیست.

پیشگیری از دفع مکونیوم :

هیچ روش قطعی جهت پیشگیری از دفع مکونیوم جنین وجود ندارد . مادران باردار دیابتی و یا فشار خونی و نیز مادران با سابقه مرده زایی که جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شوند باید علاوه بر مراقبت های روتین بارداری تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان ، آزمایشات و اقدامات تشخیصی دیگری مانند سونوگرافی بیو فیزیکال و NST را در صورت صلاحدید پزشک خود انجام دهند. اجتناب از زایمان دیررس نیز می تواند به پیشگیری از این امر کمک کند.

روش زایمان در دفع مکونیوم :

بعد از بستری در زایشگاه ، با توجه به وضعیت قلب جنین و وضعیت زایمانی مادر از نظر درد زایمان ، میزان باز شدن دهانه رحم و.... ، متخصص زنان جهت زایمان طبیعی و یا سزارین تصمیم می گیرد. در طی پروسه زایمان طبیعی ، قلب جنین بطور مرتب چک شده و به مادر جهت زایمان سریعتر کمک می کنند.

بهترین درمان دفع مکونیوم :

در اکثر موارد هیچ اقدامی بجز مراقبت های معمول و اقدامات حمایتی در نوزادانی که با دفع مکونیوم متولد شده اند ، لازم نیست. اقدامات لازم جهت پاکسازی ریه ، شستشوی ریه ، بهبود اکسیژن رسانی و..... توسط متخصص نوزادان انجام می شود. گرافی ریه به تشخیص میزان درگیری ریه کمک میکند . در صورت درگیری ریه و یا با توجه به وضعیت نوزاد ، ممکن است بستری در ای سی یو نوزادان لازم باشد. جهت پیشگیری از عفونت ریه انتی بیوتیک برای نوزاد تجویز می شود.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری اصفهان شماره تماس : 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم قنبری [ 1403-06-23 ]
سلام خانم دکتر پژمان منش. ممنون از سایت خوبتون. اطلاعات خوب و جامعی میدین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای لابیاپلاستیروشهای لابیاپلاستی

سلیقه و ظرافت عمل جراح در رضایت بانوان و تغییرات ایجاد شده بسیار مؤثر است.لابیاپلاستی در صورتی که توسط جراح ماهر انجام شود هیچ گونه عوارضی ندارد. ... ادامه مطلب

زودانزالی در مردانزودانزالی در مردان

طبق تحقیقات انجام شده به طور کلی مردان به نسبت زنان زودتر به انزال و ارگاسم می رسند . اما بهترین و ایده آل ترین مدت زمان رابطه جنسی بدون در نظر گرفتن ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین