منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیدرمان قطعی خونریزی رحمینوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / خطرات هماتوم جفت

خطرات هماتوم جفت

خونریزی پشت جفت :

علاوه بر انواع جفت و نانجاری های بافت جفت ، یکی از مشکلات نگران کننده جفت در بارداری ، ایجاد خونریزی پشت جفت است . هماتوم جفت یا هماتوم ساب کوریونیک به معنای تجمع غیر طبیعی خون بین جفت و دیواره رحم می باشد که علل مختلفی دارد. خونریزی پشت جفت در مادران باردار مخصوصا با سابقه سقط باعث نگرانی می شود. حدود یک در صد خانمهای باردار دچار هماتوم پشت جفت می شوند.در این مقاله به ذکر عوامل و علایم هماتوم جفت می پردازیم.

علت هماتوم جفت :

علت هماتوم پشت جفت عمدتا ناشناخته است اما چندین عامل ممکن است درایجاد آن نقش داشته باشند. خونریزی در سه ماهه اول بارداری معمولا طبیعی و نشانه لانه گزینی جنین در نظر گرفته می شود. در مواردی هم ممکن است علت جدی تری داشته باشد که بررسی های لازم توسط متخصص زنان و زایمان انجام شده و سلامت جنین تأیید می گردد.

علایم هماتوم جفت :

علایم هماتوم جفت بستگی به حجم خونریزی و سایزآن دارد .خونریزی پشت جفت معمولا کم و بدون علامت بوده و ممکن است اولین بار در سونوگرافی بارداری ، تشخیص هماتوم جفتی مطرح شود. خونریزی پشت جفت گاهی با لکه بینی اوایل بارداری بروز می کند که در صورتیکه با انقباض رحم و درد زیر شکم همراه باشد ، مادر تهدید به سقط محسوب شده و باید تحت نظر متخصص زنان باشد . اما هماتوم جفت همیشه به معنای سقط و علامت خطر نیست و بسیاری از مادران می توانند دوران بارداری خود را تا زمان زایمان بدون هیچ مشکلی سپری کنند.

تشخیص هماتوم جفت :

هماتوم پشت جفت معمولا با سونوگرافی دوران بارداری ( واژینال یا شکمی ) تشخیص داده می شود. حجم خونریزی و سایز هماتوم نیز قابل اندازه گیری است. همزمان با آن وضعیت قلب جنین نیز بررسی می شود. سونوگرافی های بعدی جهت پیگیری ومقایسه سایز هماتوم نسبت به قبل انجام می شود .

خطرات و عوارض خونریزی پشت جفت :

هماتوم جفت اغلب بطور خودبخود و با رعایت یکسری نکات جذب شده وعوارضی بدنبال ندارد . اما در صورتی که میزان خونریزی پشت جفت زیاد بوده بطوری که حجم وسیعی از فضای پشت جفت را اشغال کند ، باعث کنده شدن ساک بارداری از دیواره رحم و سقط می گردد. گاهی ممکن است باعث ایست قلب جنین شود. ادامه خونریزی در سه ماهه دوم و بالاتر ممکن است باعث دکولمان جفت ، زایمان زودرس و مرگ جنین هم بشود. در بعضی موارد علی رغم خونریزی مادر ، با مراقبت های ویژه تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان ، بارداری ادامه پیدا می کند .

بهترین درمان هماتوم جفت :

هماتوم جفت در بسیاری موارد قابل پیشگیری نیست و درمان خاصی هم ندارد و بطور خودبخود جذب می شود. اما با راهکارهای زیر می توان به جذب سریعتر آن کمک کرد :

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنید؟

در صورت وجود لکه بینی یا خونریزی روشن باید در اسرع وقت به متخصص زنان خود مراجعه کنید . مخصوصا مادران بارداری که سابقه سقط داشته و یا بعلت ناباروری ، با روشهای کمک باروری مانند ای وی اف باردار شده اند باید در اسرع وقت با پزشک خود مطرح کنند . با سونوگرافی ، قلب جنین و حجم خونریزی تشخیص داده می شود. تکرار سونوگرافی در مراقبت های روتین بارداری جهت ارزیابی های بعدی توصیه می شود. در صورت نیاز ، دارو تجویز می گردد.

اگر می خواهید تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان بوده و دوران بارداری خود را بدون نگرانی سپری کنید ، کلینیک دکتر منصوره پژمان منش جراح و فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی اصفهان اماده ارایه بهترین خدمات به مادران باردار می باشد. نوبت دهی اینترنتی از طریق سایت امکان پذیر می باشد.
03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض توبکتومی  در زنانعوارض توبکتومی در زنان

بعضی خانمها بر این باور هستند که لوله بستن برای انها عوارض دایمی به همراه خواهد داشت و بدون مشاوره با متخصص زنان با تجربه نمی توانند بهترین ... ادامه مطلب

واکسن گارداسیلواکسن گارداسیل

ویروس HPV می تواند عامل سرطان دهانه رحم ( سرطان سرویکس ) در خانمها و سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان باشد. و بهترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی ، مصونیت در برابر آن با تزریق واکسن است. ... ادامه مطلب

میکرواینجکشنمیکرواینجکشن

اگر مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم بسیار زیاد و یا تحرک اسپرم ها بسیار کم باشد ، میکرواینجکشن بهترین گزینه خواهد بود. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین