منو اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دوم - تلفن : 36206186 - 09383657786
جراحی زیبایی و ترمیمیفریز تخمک و جنیننوبت دهی اینترنتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بارداری / علایم دفع مکونیوم جنین

علایم دفع مکونیوم جنین


مکونیوم چیست ؟

به اولین مدفوع نوزاد که مایعی تیره ، غلیظ و سبز یا ساهرنگ است ، مکونیوم گفته می شود. مکونیوم از تجمع موادی در دستگاه گوارش نوزاد شامل ترشحات مخاط روده ، اسید های صفراوی ، مایع امنیوتیک ، چربی ، خون و... تشکیل شده است. مکونیوم در سه ماهه سوم بارداری در روده جنین تجمع یافته و در حین زایمان و یا ظرف مدت 48 ساعت پس از زایمان دفع می شود. دفع مکونیوم پس از زایمان ، نشانه سلامت دستگاه گوارش نوزاد و باز بودن مقعد و مسیر لوله گوارش در نظر گرفته می شود .

دفع مکونیوم جنین در بارداری :

همانطور که اشاره شد مکونیوم معمولا در حین زایمان طبیعی یا سزارین و یا در طی 48 ساعت بطور طبیعی دفع می شود . اما در موارد فشار و استرس جنین در اواخر بارداری و یا در حاملگی های طول کشیده ، مکونیوم از روده جنین به داخل کیسه آب دفع می شود که ممکن است باعث ایجاد عوارضی شود. در صورتی که این مایع آمنیوتیک حاوی مدفوع وارد ریه جنین و یا نوزاد شود ، می تواند باعث ایجاد سندرم آسپیراسیون مکونیوم و عوارضی مانند مرگ جنین در داخل رحم شود که به آن خواهیم پرداخت.

سندرم آسپیراسیون مکونیوم :

ورود مایع آمتیوتیک حاوی مکونیوم به ریه جنین ، مخصوصا اگر حاوی ذرات درشت باشد ، می تواند باعث مشکلات تنفسی برای نوزاد شود که به آن سندرم اسپیراسیون مکونیوم گفته می شود. البته خوشبختانه دفع مکونیوم خطرناک نیست و با اقدامات مناسب درمانی ، می توان از عوارض آن پیشگیری کرد . اما در موارد انسداد مجاری تنفسی با ذرات مکونیوم ، در صورت عدم رسیدگی به موقع و درمان می تواند باعث مرگ نوزاد شود.

علت دفع مکونیوم جنین :

علت دفع مکونیوم و مکانیسم آن بطور دقبق مشخص نیست اما می تواند ترکیبی از چند عامل باشد. دفع مکونیوم جنین می تواند بطور طبیعی و فیزیولوژیک در اثر بلوغ جنین اتفاق بیفتد . گاهی عبور از کانال زایمان و فشار بر شکم و روده ها نیز باعث دفع مدفوع در حین زایمان و یا سزارین می گردد.

تشخیص دفع مکونیوم قبل از زایمان :

علایم دفع مکونیوم جنین چیست ؟

در بسیاری موارد دفع مکونیوم جنین در داخل رحم بدون هیچ علامتی رخ می دهد . اما , وجود یکسری علایم به متخصص زنان در تشخیص دفع مکونیوم و نیز روش زایمان کمک می کند. در صورتی که کیسه آب باز شده باشد ، خروج مایع سبز رنگ رقیق و یا غلیظ ، تشخیص دفع مکونیوم را مسجل می کند. گاهی کاهش حرکت جنین و یا افزایش ضربان قلب جنین که نشانه دیسترس جنین در داخل رحم است ، متخصص زنان را به وجود مشکلی مانند دفع مکونیوم مشکوک میکند. نوار قلب و حرکت جنین ( NST ) نیز ممکن است علایمی دال بر استرس جنین را نشان دهد .اما دفع مکونیوم در سونوگرافی قابل تشخیص نیست.

پیشگیری از دفع مکونیوم :

هیچ روش قطعی جهت پیشگیری از دفع مکونیوم جنین وجود ندارد . مادران باردار دیابتی و یا فشار خونی و نیز مادران با سابقه مرده زایی که جزو حاملگی های پر خطر محسوب می شوند باید علاوه بر مراقبت های روتین بارداری تحت نظر بهترین متخصص زنان و زایمان ، آزمایشات و اقدامات تشخیصی دیگری مانند سونوگرافی بیو فیزیکال و NST را در صورت صلاحدید پزشک خود انجام دهند. اجتناب از زایمان دیررس نیز می تواند به پیشگیری از این امر کمک کند.

روش زایمان در دفع مکونیوم :

بعد از بستری در زایشگاه ، با توجه به وضعیت قلب جنین و وضعیت زایمانی مادر از نظر درد زایمان ، میزان باز شدن دهانه رحم و.... ، متخصص زنان جهت زایمان طبیعی و یا سزارین تصمیم می گیرد. در طی پروسه زایمان طبیعی ، قلب جنین بطور مرتب چک شده و به مادر جهت زایمان سریعتر کمک می کنند.

بهترین درمان دفع مکونیوم :

در اکثر موارد هیچ اقدامی بجز مراقبت های معمول و اقدامات حمایتی در نوزادانی که با دفع مکونیوم متولد شده اند ، لازم نیست. اقدامات لازم جهت پاکسازی ریه ، شستشوی ریه ، بهبود اکسیژن رسانی و..... توسط متخصص نوزادان انجام می شود. گرافی ریه به تشخیص میزان درگیری ریه کمک میکند . در صورت درگیری ریه و یا با توجه به وضعیت نوزاد ، ممکن است بستری در ای سی یو نوزادان لازم باشد. جهت پیشگیری از عفونت ریه انتی بیوتیک برای نوزاد تجویز می شود.

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری اصفهان شماره تماس : 03136206186

دکتر منصوره پژمان منش جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی و IVF
آدرس مطب : اصفهان ، دروازه شیراز ،ابتدای خ چهارباغ بالا ،نبش کوی بهار آزادی ،مجتمع بهار ،طبقه دوم واحد 205
تلفن : 36206186 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم قنبری [ 1403-06-23 ]
سلام خانم دکتر پژمان منش. ممنون از سایت خوبتون. اطلاعات خوب و جامعی میدین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علایم دفع مکونیوم  جنینعلایم دفع مکونیوم جنین

در بسیاری موارد دفع مکونیوم جنین در داخل رحم بدون هیچ علامتی رخ می دهد . اما , وجود یکیری علایم به متخصص زنان در تشخیص دفع مکونیوم و نیز روش زایمان ... ادامه مطلب

ناباروری غیر قابل توجیهناباروری غیر قابل توجیه

بیماری اندومتریوز نیز یکی از بیماریهای شایع زنان و ازعوامل اصلی نازایی بدون علت است که در اکثر موارد بدون علایم بوده و در آزمایشات و بررسی های روتین تشخیص داده نمی شود. ... ادامه مطلب

تنگ کردن واژنتنگ کردن واژن

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین